VERSLAG: Sziget 2008

Festivalinfo was aanwezig op Sziget 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

123456

Dag 6

Zo kom je nog vermoeid en bezweet met je bagage het festivalterrein van Sziget binnenstrompelen en krap een week later is het alweer de laatste dag. Het lijkt een aanslag op je lichaam, een week lang festivallen, maar een week is eigenlijk nog te kort om het gehele festivaleiland grondig bekeken te hebben. Sla ergens links of rechts af en er staat weer een podium of tent die je nog niet gezien had. Met een beetje rondlopen kom je pardoes op een strand aan de Donau terecht of een Hongaarse feestband komt je tegemoet ergens op de camping. Het kan allemaal op Sziget en dat is één van de grootste charmes van dit oneindig gezellige festival in Boedapest. En dan zijn er nog die circa duizend bands, met op de laatste dag enkele hele interessante...

Een jaar geleden kende nog vrijwel niemand The Wombats. Inmiddels heeft het sympathieke Engelse bandje een festivalklassieker van jewelste afgeleverd die nog jaren meekan: 'Let's Dance To Joy Division'. Het gehele optreden van Wombats is erg vrolijk en het publiek reageert uitgelaten op de springerige liedjes. In vergelijking tot het optreden op Pinkpop, op 1 juni, oogt en klinkt de band een stuk fitter. Inmiddels heeft The Wombats tenslotte meer festivalervaring opgedaan, die het kort na de plotselinge doorbraak nog miste. Met 'Let's Dance To Joy Division' als dé festivalkraker van 2008 lijkt het erop dat The Wombats ook Hongarije heeft veroverd.

Doet 'ie 't of doet 'ie 't niet? In het geval van Pete Doherty kun je beter vragen; "Komt 'ie wel of komt 'ie niet?" Op Sziget kwam de immer lamme Engelsman gewoon opdagen met zijn band Babyshambles en hij lijkt prima in vorm. Dat Babyshambles niet de meest briljante Britse liveband is, zal voor niemand een raadsel zijn. Na een rommelige start wordt het echter een stuk beter en Pete zingt nog best aardig ook. Daarnaast weet hij het publiek goed op te hitsen met zijn haast onverstaanbare opmerkingen. Doherty is niet het genie dat sommige mensen beheren dat hij is en Babyshambles lijkt evens geen band te zijn die eeuwigheidswaarde heeft. Toch is het clubje op de één of andere manier wel ontwapenend en dat is waarschijnlijk het enige waarop festivalorganisatoren Babyshambles nog durven te boeken.

Toen The Killers vier jaar geleden met de debuutsingle 'Somebody Told Me' op de proppen kwamen was het één van de zoveel bandjes die nummers maakte in de traditie van U2 en Britse jaren '80-bands. Het eerste concert in Nederland was in Melkweg te Amsterdam en duurde in totaal drie kwartier, inclusief toegift. Inmiddels heeft de band uit Las Vegas twee prachtige albums afgeleverd, waarmee het op Sziget bijna anderhalf uur weet te vullen. Hitsingles als 'Somebody Told Me', 'Mr Brightside', 'Read My Mind' en 'When You Were Young' worden afgewisseld met mooie albumtracks, waaronder het indrukwekkende 'Sam's Town', en een fantastisch nieuw nummer. De band is een echte stadionact geworden, hoewel The Killers niks aan integriteit heeft ingeboet. Zanger Brandon Flowers leeft zich op passionele wijze in in zijn teksten en de rest van de bandleden doet dat ook ieder op zijn manier. De met verve gebrachte liedjes van The Killers vormen een mooie afsluiter van het hoofdpodium op Sziget 2008.

Één van de bijzonderste eigenschappen van Sziget is dat er veel aandacht wordt besteed aan zigeunermuziek. Erg leuk is Kočani Orkestar, een gipsyband uit Macedonië. De muziek is opzwepend, exotisch en opgewekt en het publiek vindt het prachtig. Wie de Roma-tent gemist heeft dit of voorgaande jaren, moet er zeker tijdens een volgende editie langsgaan. Hoppa!

De act waar vrijwel iedereen op Sziget naar uitgekeken heeft is Justice. Het Franse danceduo trekt zoveel bekijks in de dancetent dat het publiek rijendik er omheen staat. De security kan de drukte niet aan en reageert geïrriteerd. Op fysieke wijze wordt het overtollige publiek buiten de tent gehouden. De overige reacties van het publiek zijn echter overweldigend en het is daarmee een wervelend slotfeest van de zestiende editie van Sziget, dat toch al een enorm weeklang feest is. Daarom waarschijnlijk dat er hier zoveel Nederlanders zijn, want het is een geweldig avontuur!

Er gaan overigens geruchten dat Sziget vanaf volgend jaar niet meer op Óbudai-sziget gehouden wordt, maar elders in Boedapest. Medewerkers van Sziget verzekerden Festivalinfo echter dat het contractueel vastgelegd is dat het festival nog zo'n vijftien jaar op het eiland in de Donau gehouden zal worden.

123456

123
 foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008  foto Sziget 2008

123

LOWLANDS 2008Het uitverkochte Lowlands genoot weer van drie dagen perfect met op de...

PUKKELPOP 2008 Pukkelpop 2008 is weer geschiedenis. Met een enorme hoeveelheid acts en...