RECENSIE: Blueshaker - Handle With Care

Blueshaker'
2015-03-18 Wanneer er een album op de deurmat valt van het Nederlandse BlueShaker en het draagt ook nog eens de titel Handle With Care, dan is voorzichtigheid inderdaad geboden. BlueShaker is in de loop der jaren namelijk een band gebleken die het niet zo nauw neemt met muzikale kaders en bovendien wars is van concessies. We zagen ze al eens in het voorprogramma bij Walter Trout in Paradiso, nu precies drie jaar geleden, waar de basis werd gelegd voor een heerlijke avond. De gezondheid van Trout zou korte tijd daarna in een hevig neerwaartse spiraal terechtkomen maar ook het voortbestaan van BlueShaker hing kort daarna aan een zijden draad. Drummer Peter Doppen brak zijn rug en moest herstellen van een incomplete dwarslaesie.

Hoe knap is het om dan op deze manier terug te komen. De hoes toont vermoedelijk de röntgenfoto die verwijst naar dit zware ongeval. Je zou toch menen dat het viertal in ieder geval op muzikaal vlak voor een veilige koers zou kiezen, maar bij beluistering van dit tweede album lijkt daarvan niets terecht te zijn gekomen. BlueShaker weet op een sublieme wijze virtuositeit aan bluesgevoel te koppelen, waardoor er een merkwaardige, of beter gezegd, unieke en avontuurlijke stijl is ontstaan die liefhebbers van progressieve rock, jazz maar ook funk en, uiteraard, blues moet aanspreken. Het lijken precies de ingrediënten waar een band als Toto ook zo graag gebruik van maakt. Zo begint BlueShaker heel gewaagd met een uiterst complexe instrumental die in de verte best iets weg lijkt te hebben van ‘Dave’s Gone Skiing’, een compositie van de eerdergenoemde band. Gelukkig blijft het niet bij instrumentaal werk alleen, want met medeoprichter Arne Goossens hebben ze ook nog eens prima zanger in huis die over een behoorlijk bereik beschikt. Wat te denken van ‘For Tomorrow’s Day’, een prachtig uitgevoerde melodieuze bluesballad, of het door Zeppelin beïnvloedde ‘Need A Break’. Wanneer je het van Gershwin bekende ‘Summertime’ twee keer zo snel speelt krijg je iets zoals het opgewekte ‘Remember’. Goossens voegt er hier zelf ”Life Was Still Easy” aan toe. Een inventieve en zeer geslaagde verwijzing naar de klassieker.

Voor de muziekliefhebbers die niet altijd voor de gemakkelijkste weg kiezen is Handle With Care een absolute aanrader.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Blueshaker Label:Marista
Cover SUPERTRAWLER - Voyagers