RECENSIE: JJ Grey & Mofro - Ol`Glory

JJ Grey
2015-03-02 Zanger JJ Grey lijkt met elk uitgebracht album sterker te worden. Dit gevoel bekroop je al tijdens de laatste twee platen, ook bij album nummer negen Ol’Glory wordt de stijgende lijn voortgezet. Hoewel het gezelschap opereert onder de naam JJ Grey & Mofro is het Grey die de meeste muzikale partijen bedenkt en ook persoonlijk inspeelt.

Grey heeft een rauwe soulstem die perfect aansluit bij de mix van funk, blues en country. Op het eerste gezicht lijkt het gezelschap geïnspireerd door Lynyrd Skynyrd, wie echter een cd gedraaid heeft weet dat het muzikale pallet veel meer beslaat. Ol’Glory kent hoogtepunten te over. Opener ‘Everything Is A Song’ is meteen een heerlijk catchy soulnummer. De blazers klinken in hun volle breedte en het nummer nodigt uit tot een feestje in de stijl van Southside Johnny. ‘Every Minute’ grijpt terug op de gospel. De stem van Grey wordt aangevuld door de bandleden. De gitaarsolo die er subtiel doorheen klinkt maakt dat het nummer je gelijk grijpt. Je blijft betoverd totdat het swingende hoogtepunt los barst. Ook het ontzettend funky ‘Hold On Tight’ wordt extra krachtig gemaakt door een tweede stem. De duistere stem geeft het nummer een moeras gevoel mee. De vrolijke blazers zorgen er wederom voor dat dit grimmige moerasgevoel niet lang blijft hangen.

”It feels so good to be warm, in the sun, loving every minute I am living”, zingt Grey op Ol’Glory. Dat gevoel ademt het hele project. Alle zorgen spoelen als vanzelf van je af tijdens het luisteren naar deze plaat. Grey helpt je realiseren dat een beetje zon, een leuk uitzicht en een goed muziekje alles is wat je nodig hebt om gelukkig te zijn. Hoewel JJ Grey & Mofro overduidelijk gekeken heeft naar voorbeelden als James Brown, Lynyrd Skynyrd en Otis Redding is er een ding een duidelijke persoonlijke touch; die flinke dosis zonneschijn die de blazers overal overheen gooien. Het optimisme van JJ Grey spettert er namelijk aan alle kanten vanaf. Dat maakt Ol’Glory nu al dé soul- en rootsplaat van deze zomer!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:JJ Grey & Mofro Label:Bertus
Cover To Kill A King - To Kill A King

To Kill A King - To Kill A KingMet het tweede self-titled wapenfeit sinds kort uitgebracht, is To Kill A...