RECENSIE: Asobi Seksu - Citrus

Asobi Seksu - Citrus
2007-06-27 Playful sex, dat is de Engelse vertaling van Asobi Seksu. Als de muziek net zo spannend is als de bandnaam dan zit het wel goed. Tijd dus voor een goede luisterbeurt naar hun nieuwe album Citrus.

In Amerika hebben ze al een behoorlijke reputatie opgebouwd. Nu lijkt het tijd om de oceaan over te steken en het in Europa te proberen. De teksten zijn afwisselend in het Engels en het Japans. De teksten nemen ook niet echt een prominente rol in op dit album. Het gaat meer om het stemgeluid van zangeres Yuki, dan om de teksten die ze zingt. De muziek is behoorlijk sfeervol. Dit is voornamelijk te danken aan de keyboardpartijen en de melodielijnen van de nummers. Hoewel de band probeert hier en daar wat afwisseling te brengen, bijvoorbeeld bij ‘Pink Cloud Tracing Paper’, gaat het album een beetje vervelen na verloop van tijd. Dit is eigenlijk grotendeels te danken aan de onverstaanbaarheid van de teksten. Dat de Japanse teksten niet te verstaan zijn is te begrijpen, maar ook de Engelse teksten zijn moeilijk te verstaan. Met uitzondering van het nummers ‘Goodbye’ en het mooie ‘Exotic Animal Paradise’.

Maar er zijn ook momenten waarop de muziek niet wordt overheerst door het dromerige karakter van de zang. Op deze momenten hoor je hoe lekker de muziek van Asobi Seksu kan klinken. Een uitgesproken oordeel over Citrus is moeilijk te geven. Liefhebbers van dit genre zullen erg tevreden zijn met deze band. Maar er zal ook een groep mensen zijn die, net als ik, de aandacht moeilijk bij de muziek kan houden.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Asobi Seksu Label:One Little Indian Ltd
Wilco - Sky Blue Sky

Wilco - Sky Blue SkyBizar eigenlijk. In 2001 zat Wilco bijna aan de grond en durfde hun...