RECENSIE: Backyard Babies - Backyard Babies

Backyard Babies – Backyard Babies
2008-10-03 Backyard Babies, hardrock/glamrock band uit het Zweedse Nässjö, is al sinds eind jaren ’80 actief. Na veel oefenen, optreden en wat wisselingen in samenstelling werd in 1994 het debuutalbum Diesel & Power uitgebracht. Vlak na de release ging de band echter uit elkaar, om pas drie jaar later weer samen te komen. Gitarist Dregen was in de tussentijd deel van de Hellacopters. Backyard Babies speelde met grote namen als AC/DC, Alice Cooper en Motörhead en ontving een Zweedse Grammy voor hun album Stockholm Syndrome. Backyard Babies is het zesde studio album van deze band. Het nummer 'Minus Celcius' uit 2003 zit in Guitar Hero 3 – Legends of Rock, wat de band een hoop nieuwe aandacht oplevert.

Dat de heren ruim twintig jaar na oprichting nog steeds eigenwijs en rebels zijn blijkt al uit verschillende songtitels. 'Fuck Off and Die' is het openingsnummer en tevens de eerste single van dit album. De muziek heeft een behoorlijk ‘waar heb ik dit eerder gehoord?’ gehalte, met een ouderwets gitaarloopje. 'Degenerated' was wellicht een betere keuze geweest als eerste nummer. Het is beter opgebouwd en een stuk moderner. Ook als single zal dit het waarschijnlijk niet slecht doen. Je schreeuwt het zo mee – bij voorkeur in een auto met een goede geluidsinstallatie.

Het album bevat weinig uitschieters, niet omhoog en ook niet naar beneden. Op twee akoestische nummers na, 'Abandon' en 'Saved By The Bell', en het eerdergenoemde 'Degenerated', bevat de cd hoofdzakelijk glamrocknummers die rechtstreeks uit de jaren ’80 lijken te komen.

Backyard Babies werd begin 2008 opgenomen en geproduceerd door de Zweedse producer Jacob Hellner, die ook werkte met Rammstein en Apocalyptica. In thuisland Zweden stond dit album al snel op nummer 1. In Nederland zal het niet zo hoog scoren. Hoewel een aantal nummers zeker hitpotentie heeft, lijken de overige nummers teveel op elkaar om leuk te zijn. Je blijft je afvragen of je het nummer net niet ook al had gehoord, of dat er een aantal hele lange tracks op staan.
Recensent:Imre Veen Artiest:Backyard Babies Label:Versity Music
iO - For The Masses

iO - For the MassesGuano Apes Don’t Give Me Names niet meer het grote publiek wist te bereiken...