RECENSIE: Sky Larkin - The Golden Spike

Sky Larkin – The Golden Spike
2009-01-26 Sky Larkin is een trio uit Leeds onder aanvoering van zangeres Katie Harkin. In oktober afgelopen jaar debuteerde de band op het fameuze Wichita label met de openingssong van dit album, ‘Fossil, I’. Het leverde de band naast goede kritieken ook airplay op MTV op, en er werd dan ook halsreikend uitgekeken naar hun debuutalbum. The Golden Spike is nu dan een feit, en de vraag is nu: weet Sky Larkin de verwachtingen in te lossen?

Opener ‘Fossil, I’ was dus al bekend, en blijft een erg fijn liedje. Indie zoals indie moet klinken: energiek, tegendraads, lekker bondig en niet te beroerd om melodieus te zijn. En, niet onbelangrijk, ‘Fossil, I’ heeft ook nog eens een hook die blijft hangen. En daar wringt ‘m de schoen, want bij de meeste songs op dit debuut lukt het de band niet om dit niveau te halen. Met het energieke en tegendraadse zit het wel goed, maar de liedjes blijven vaak simpelweg niet hangen. De band leunt te zwaar op de adrenaline die ieder liedje oproept, en vergeet dat dat niet genoeg is om te blijven boeien. Sterker nog, je wordt er zelfs een beetje neurotisch van. In dat opzicht kan de band dan ook echt nog niet tippen aan inspiratiebronnen als Yeah Yeah Yeahs of Los Campesinos!. Of wat te denken van het Nederlandse Foam?

Maar misschien is het flauw om de band nu al af te branden, en heeft Sky Larkin gewoon nog wat tijd nodig om te rijpen. Nog geen jaar geleden tekende de band immers bij Wichita, en dat schept natuurlijk gelijk al verwachtingen. Wichita is toch het label van gearriveerde acts als Yeah Yeah Yeahs, Bloc Party, My Morning Jacket en The Dodos. Nu komt de band nog niet veel verder dan een geinig energiek plaatje, dat te weinig bijzonder is om te beklijven. Volgende keer hopelijk beter.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Sky Larkin Label:Wichita Recordings LTD / V2
Telepathe – Dance mother

Telepathe - Dance MotherDe laatste tijd is er een complete nieuwe generatie ‘Brooklyn’ artiesten...