RECENSIE: Bert Hadders & De Nozems - Tjeu

Hadders
2018-04-18 Meer dan tien jaar geleden vormde Bert Hadders een nieuw muzikaal verbond wat leidde tot de band Bert Hadders En De Nozems. Ze maakten veel theater muziek samen en uiteindelijk leverde het ook drie CD’s op. Nu komt er een einde aan deze samenwerking en gaan Hadders en de overige Nozems ieder weer hun weegs. Als afscheid wordt nog een aantal keer gespeeld en geven ze een laatste plaat uit, Tjeu, wat zoveel betekent als “doei”, maar dan in het Gronings.

En dat Gronings is altijd erg belangrijk geweest voor de band. Veel liedjes zijn in het Gronings of een van de andere dialecten uit de buurt, zoals Drents of Twents. De meeste nummers zijn opnieuw gemasterd of geremixt. Het zijn verhalen uit het leven gegrepen, meestal met een wat cynische ondertoon. Zo gaat het vrolijke ‘Poolse Bruid’ over een internetbruid en de fraaie ballad ‘Slietoazie Aan T Benul’ over de dementerende moeder van Hadders.

Deze bloemlezing laat de vele stijlen horen van de band, die varieert tussen country, folk, blues en rock. Zo hoor je gezellige rocknummers als ‘Volluk!’ en ‘Louise’ naast een country liedje als ‘Beloofde Land’. Met 19 liedjes is het een mooi overzicht geworden en geeft het goed weer wat voor leuke band het is geweest, die heel fraai de juiste sfeer in een liedje wist te vangen. De teksten zijn gevat en de arrangementen zijn verzorgd en pakkend, waardoor de muziek van hoog niveau is.

Voor veel mensen zal de kennismaking met Bert Hadders en de Nozems nu te laat zijn gekomen, maar rondom Groningen zullen de fans met pijn in het hart afscheid nemen van dit mooie stel muzikanten. Gelukkig gaan ze wel afzonderlijk van elkaar door, dus is het nooit te laat om ze eens te beluisteren en te gaan zien. In dat geval kun je dus dubbel van ze genieten, om maar een positieve draai te geven aan het einde van deze samenwerking.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Bert Hadders & De Nozems Label:Marista
Cover More Than Blues - Branded By The Blues

More Than Blues - Branded By The BluesBlues is in Nederland behoorlijk populair. Het is muziek die het best...