RECENSIE: Sink The Ship - Persevere

STS
2018-06-05 Het blijft een confronterende ervaring als er uit het niets een nieuwe term als ‘Easycore’ boven komt drijven in een bandbio. Er zal wellicht niet zo goed opgelet zijn zo links en rechts, maar die hoor je niet heel vaak. Onbekende term of niet: Het uit Cleveland afkomstige Sink The Shipheeft er in de vorm van Persevere een debuutalbum vol van. Hoe dit klinkt vraagt u? Het laat zich makkelijk raden en eerlijk is eerlijk, het stemt weinig hoopvol.

Overgeproduceerde flauwekul is het namelijk. Metal(core) riffs met een hoop getriggerd dubbel basdrum geweld. Afgewisseld met de allerzoetste poppunk-refreintjes die er bestaan. Inclusief véél meer opsmuk dan je wellicht geloven wilt en tegelijkertijd vakkundig ontdaan van elke eventuele oneffenheid. Alsof Justin Bieber in een hardcoreband is beland. Het enige wat er aan ontbreekt is een autotune.

Spelen kunnen ze, laat daar geen twijfel over zijn. Opener ‘Second Chances’, ‘Put Up Or Shut Up’ zijn razend slimme hitgevoelige tracks. Vooral op de akoestische afsluiter ‘Domestic Dispute’ hoor je direct dat deze jongens weten wat ze aan het doen zijn. Helaas is Persevere vooral een knap staaltje technisch correct grunten en productioneel binnen de lijntjes blijven. De breaks zijn op papier lekker hard en vuig, ware het niet dat je blijkbaar ook uit vuige breaks en breakdowns alle levensvreugde kan mixen. En dat is dan in een notendop wat er op de rest van de plaat gebeurt. Tegen het einde van het album neemt het popgehalte iets af en wordt vooral de wat hardere kant van de band in het zonnetje gezet met hoogtepunt ‘Trust Your Gut’. Het is echter te laat en te makkelijk om alsnog te overtuigen.

Die Easycore op Persevereis geen (sub)genre. Of scene, of fusion van wat dan ook. Dit is een formule, en een slimme welteverstaan. Een formule bovendien, die Sink The Ship tot in de puntjes beheerst én waarmee ze geheid zalen vol gaan krijgen met gillende emo-pubers. Die gelukkig (en naar goed gebruik) schijt hebben aan een oude punker met een mening.
Recensent:Lennert Oosterling Artiest:Sink The Ship Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Odd Couple - Yada Yada

Odd Couple - Yada Yada Odd Couple is sinds hun nieuwste album Yadayada al helemaal een raar...