RECENSIE: The bevis frond - We`re Your Friends, Man

Bevis Frond
2019-01-14 The Beavis Frond is een Britse psychedelische rockgroep die al sinds 1986 actief is. De band rond frontman en songwriter Nick Saloman bracht in die tijd maar liefst 27 studioalbums uit op diverse indielabels, waarvan We’re Your Friends, Man het meest recente is. Daarnaast verschenen er nog talloze andere releases, al dan niet onder alternatieve bandnamen zoals Room 13,Bevis and Twink en Mary Lou Ford.

Het bekendste nummer van The Bevis Frond is wellicht ‘Lights Are Changing’, afkomstig van het album Tryptich uit 1988. Dit nummer is een van de hoogtepunten op de geweldige compilatie Children Of Nuggets en laat een geluid horen dat enerzijds sterk is beïnvloed door de psychedelische groepen uit de jaren ’60, maar anderzijds ook een duidelijke jaren ’80 feel heeft.

Inmiddels zijn we dus dertig jaar verder en de sound van The Bevis Frond is nog steeds duidelijk geïnspireerd op de jaren ‘60, maar je hoort er ook duidelijk indierock en classic rock in terug. Dit begint al meteen met albumopener ‘Enjoy’, waar een sologitaar in zit waar Led Zeppelin en Deep Purple jaloers op zouden kunnen zijn, maar toch klinkt het niet typisch als jaren ’70 rock. Deze song is met ruim zes minuten overigens wel wat aan de lange kant.

Dit laatste geldt overigens voor het hele album, dat zo’n 85 minuten klokt. Op het promo-exemplaar is de dertien minuten durende afsluiter ‘You’re On Your Own’ dan ook weggelaten.

Na ‘Enjoy’ volgt de titeltrack, die meteen de veelzijdigheid van het album laat horen, want na de gitarsolo’s van ‘Enjoy’ is de titeltrack een semi-akoestisch liedje dat wel wat aan Tom Petty doet denken. Dit komt overigens ook door het stemgeluid van Saloman.

‘Pheromones’ en zeker ook ‘Lead On’ zitten in dezelfde hoek als ‘Lights Are Changing’, zij het een tandje steviger en iets minder jangly. Helaas horen we bij vlagen ook wat jaren ‘70/’80 softrock voorbij komen (‘Little Orchestras’, ‘Venom Drain’). Een andere, en betere, invloed is die van Ray Davies (vroeger van The Kinks) die bijvoorbeeld doorkomt in ‘I Was A Bird’, ‘And Relax…’ en vooral ‘Mad Love’.

We’re Your Friends, Man is een plaat met prima liedjes, maar weinig echte uitschieters. Het album is vooral degelijk en is zelfs is in de kortere promoversie wel een erg lang zit. Ik zet ‘Lights Are Changing’ nog een keer op.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The bevis frond Label:Fire Records
Cover Woitek Justyna Treeoh! - Get That Crispy

Woitek Justyna Treeoh! - Get That CrispyAan humor ontbreekt het de band Wojtek Justyna Treeoh! zeker niet. Zo zou...