RECENSIE: Okay Kaya - Watch This Liquid Pour Itself

Kaya
2020-08-06 Okay Kaya (echte naam Kaya Wilkins) is een Noors-Amerikaanse singer-songwriter, actrice en model geboren in 1990 en actief sinds 2015. Watch This Liquid Pour Itself is haar tweede studioalbum en opvolger van haar debuutalbum Both uit 2018. Beide heeft ze echter grotendeels zelf opgenomen.

Het hele album sluimert en luistert heerlijk ontspannend; je waant jezelf nippend aan een cappuccino in je favoriete koffietentje. Pas er wel op dat je naar de teksten luistert en ze niet aan je aandacht laat ontsnappen, want het zijn juist de teksten die deze plaat interessant maken. Kaya schrijft autobiografisch en schuwt hierbij gevoelige onderwerpen niet. Ze is zeer eerlijk en direct. Zo zingt ze bijvoorbeeld over haar opname op een psychiatrische afdeling in het nummer ‘Psych Ward’ en komen er veel seksuele referenties voorbij. Suf je net weg bij ‘Baby Little Tween’ hoor je plotseling “riding your dick”. Het zijn zeer helder gearticuleerde teksten die wakker schudden en verwarren. Zoals vaak bij singer-songwriters hangt er een sfeer van zelfmedelijden, maar Kaya heeft er een goede dosis zelfspot aan toegevoegd, zoals in ‘Insert Generic Name’ waarin ze zingt: “Stacy, it really sucks to be your girlfriend, although you’re an adequate boyfriend”.

Watch This Liquid Pour Itself laat zich niet onder één genre vangen. Elementen van rock, pop en electro met af en toe fors aanwezige bassen wisselen elkaar af. Ook komt er plots disco voorbij in ‘Mother Nature’s Bitch.’ De plaat is wel eentonig qua tempo en begint een beetje te vervelen richting het einde. Kaya’s stem daarentegen is werkelijk prachtig, balancerend tussen kwetsbaar en krachtig, en verveelt geen moment. In het nummer ‘Hallelu Ya Hallelu Me’ doet deze zelfs bijna engelachtig aan.

Watch This Liquid Pour Itself laat zich het best omschrijven als een spel tussen achtergrondmuziek en intrige, waarbij deze laatste toch wel de overhand heeft.
Recensent:Sarah Jacobs Artiest:Okay Kaya Label:Jagjaguwar
Cover God Damn - God Damn