RECENSIE: Various - Ten Years of Sally Forth Records: Ten!

Sally Forth - Ten
2007-07-11 Geen DVD van een band, maar één van een platenlabel. Het Nederlandse Sally Forth Records laat met Ten zien welke hoogtepunten zij heeft bereikt in de tien jaar dat zij bestaat; ze laat zien wat zij waard is. Deze hoogtepunten worden weergegeven met clips van onder andere: The Spirit That Guides Us (waarin medeoprichter Minco Eggersman drumt), Campsite, The Hot Stewards en This Beautiful Mess. Laatstgenoemde band bestaat uit leden van The Spirit That Guides Us en Campsite.

Naast een tiental clips van ‘de beste bands van Sally’, staan er op de DVD vijftig minuten aan live-optredens, kleedkamerscenes en overige ‘behind the scenes’ opnamen.
Van Nederlandse emocore, een mix van hardcore en indierock en een Deense indieband tot hippe covers van verschillende artiesten uit de jaren ’80.

De clips van de in totaal zeven bands steken net wat kunstiger, opmerkelijker en creatiever in elkaar dan gemiddeld in Nederland. Neem Wham!’s 'Edge Of Heaven' door The Hot Stewards: een frisse cover met fragmenten van bijzondere of alledaagse mensen die meezingen, in (vreemde) huiselijke sfeer. Campsite speelt op een vrijwel lege dansvloer het nummer 'In Case You Want To Talk It Out', terwijl er meer en meer hippe vogels komen discodansen. Daarnaast een sterke live-uitvoering van The Spirit That Guides Us met hun 'Agnes'.

De oprichters van dit label helpen bandjes waar ze in geloven door het uitbrengen van hun cd’s in Nederland onder de naam Sally Forth Records. Zij maken meestal naam buiten de landsgrenzen door het feit dat zij buitenlandse bands contracteren. De bands bij dit label maken gebruik van diverse invloeden en verschillen redelijk van stijl en genre, wat het sterk doet laten staan.

Deze DVD lijkt een goed overzicht van wat dit label te bieden heeft, een verzamelaar voor eenieder die houd van een variëteit in gewoon goede muziek.
Recensent:Annet Haggeman Artiest:Various Label:Sally Forth Records
Typhoon - Tussen Licht en Lucht