RECENSIE: Havok - V.

Havok
2020-08-25 New Wave Of Thrash Metal-formatie Havok heeft in iets meer dan tien jaar tijd al duidelijk laten horen dat thrashmetal nog lang niet dood is. Natuurlijk, het genre is gebonden aan restricties, waardoor het bij iedere vorm van kruisbestuiving al snel een andere naam krijgt. Dit zorgt ervoor dat er binnen dit genre weinig ruimte is voor innovatie of evolutie. En toch krijgt dit viertal het voor elkaar om te klinken alsof ze zelf uit de hoogtijdagen komen, maar dan wel met een goede connectie met wat er vandaag de dag allemaal speelt. Zowel in de wereld als op muzikaal vlak. En dat door de puurste vorm van thrashmetal te spelen. Dat bewijzen ze wederom op hun vijfde en nieuwste release, met de toepasselijke naam V.

Als er nog maar één moderne thrashmetalband geluisterd mag worden, laat het dan Havok zijn. De band haalt duidelijk haar inspiratie uit grote bands als Exodus, Metallica, Megadeth en Testament. En toch gaat het verder dan enkel ‘a trip down memory lane’. Ze hebben wederom alle sterke elementen van het klassieke genre genomen, in een modern jasje gestoken en dat gecombineerd met excellent bespeling van de muziekinstrumenten. Het tempo ligt hoog, zoals gebruikelijk in dit genre, maar zelfs dan is er duidelijk onderscheid te maken in wat dit viertal allemaal doet. Nieuwe bassist Brandon Bruce neemt ook een prominente rol in door als een blok beton tegengewicht te bieden aan al het gitaargeweld. Solide, furieus en strak, dat zijn de termen die passen bij V. Om dan nog te zwijgen over de diversiteit in vocalen dat wisselt tussen agressieve zangschreeuw en high pitched screams in de lijn van King Diamond. Ook de gangvocals zijn weer volop aanwezig.

Daarnaast weten ze genoeg variatie in songstructuur te bieden, die over genoeg contrast beschikt zodat snellere nummers als ‘Fear Campaign’ en het vlammende ‘Phantom Force’ nog beter tot hun recht komen. Sterk mid-tempo voorbeeld is ‘Ritual Of The Mind’, dat met zijn intro wel een hele dikke knipoog is naar ‘Eye Of The Beholder’ van Metallica. De oplettende luisteraar zal meer van dit soort referenties opvangen. De instrumentale track ‘Dab Tsog’ biedt ademruimte, voordat het gas er weer op gaat voor de tweede helft.

Een kant die nog genadelozer is met double bass-festijn ‘Cosmetic Surgery’ en het snijdende ‘Merchants Of Death’. Opmerkelijk is ‘Don’t Do It’, die weer volgens de progressievere thrash-formule werkt. Een langzame instrumentale opbouw, een tragisch middenstuk dat het tempo opvoert om vervolgens alles los te trekken in de climax. Denk hierbij aan nummers als ‘One’ van Metallica. Havok weet goed wat ze doen, hoe dat reeds gedaan is en hoe ze daar zelf een draai aan kunnen geven. Het zet de muziekwereld niet op zijn kop en de sound kan tegen het einde wat vermoeiend worden in zijn intensiteit. Toch haalt Havok wederom het onderste uit de kan met V en mag met recht als leidend in de New Wave Of Thrash Metal genoemd mag worden.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Havok Label:Century Media
Cover Naglfar - Cerecloth

Naglfar - Cerecloth Naglfar leek van de aardbodem verdwenen. Na Teras uit 2012 hebben we heel...