RECENSIE: Voivod - Lost Machine - Live

Voivod
2021-02-06 Echte doorzetters zijn het, de mannen van het Canadese Voivod. Bijna veertig jaar na de oprichting en veertien studioalbums later, speelt de band uit de provincie Quebec nog altijd met hoorbaar enthousiasme de pannen van het dak. Zonder ooit fabelachtige verkoopcijfers te halen overigens, daar heeft zelfs het feit dat ex-Metallica bassist Jason Newsted zes jaar lang in de band heeft doorgebracht weinig aan geholpen, al heeft Voivod nog altijd een hondstrouwe fanschare.

Voivod is moeilijk in een hokje te plaatsen, maar laten we het genre maar eens progressieve thrashmetal noemen. Het genre bestaat niet echt maar het dekt wel de lading voor de inventieve, tegendraadse muziek van de vier Canadezen, die in haar teksten altijd uiting geeft aan haar voorliefde voor science fiction-achtige technologie en fantasieën.

Om hun laatste studioplaat The Wake te promoten ging Voivod natuurlijk op tournee en Lost Machine - Live is daar het souvenir van. Voivod in een live setting, het is altijd lastig omdat de complexe muziek op het podium nog wel eens in een brij kan veranderen, maar gelukkig is dat op Lost Machine Live niet het geval. Voivod verkeert in een bloedvorm op die avond in juli 2019 op een festival in hun thuisprovincie. De zang van Denis ‘Snake’ Belanger balanceert soms op het randje van vals, maar dat heeft ook zo zijn charme en maakt gelijk duidelijk dat er achteraf niet aan het geluid is gesleuteld. De ritmesectie is deze avond zo strak als een eendenreet, met een hoofdrol voor drummer Michel ‘Away’ Langevin en daarnaast is ook het gitaarwerk, vol dissonante akkoorden en loopjes, van Daniel Mongrain om van te smullen. Natuurlijk zal de in 2005 overleden medeoprichter en gitarist Denis ‘Piggy’ D’amour nooit vergeten worden, maar Mongrain toont zich een waardig vervanger.

Het zwaartepunt van het album ligt op de laatste plaat, waarvan vier tracks langskomen. De overige negen songs zijn een bloemlezing uit het rijke en spannende oeuvre van de band, en ook de vaak op de setlist terugkerende, prachtig uitgevoerde, Pink Floyd cover, ‘Astronomy Domine’ is gelukkig weer van de partij. Oude kleppers als ‘Voivod’ ,’Prow’ ‘Psychic Vacuum’ en natuurlijk ‘The Lost Machine’ ontbreken niet en dat de openingssong de titelsong is van de EP Post Society uit 2016 is geeft nog maar eens aan dat Voivod niet in het verre verleden is blijven hangen, maar nog steeds vooruit denkt.

Voor de fans van deze band is Lost Machine - Live bij voorbaat al verplichte kost natuurlijk. Voor ondergetekende is het gelijk ook een trigger om de oude Voivod albums weer eens met het allergrootste genoegen af te stoffen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Voivod Label:Century Media
Cover I Am Oak - Odd Seeds

I Am Oak - Odd SeedsJe oude walkman kan van zolder. Er is een nieuw bandje uit om erin te...