RECENSIE: Homeshake - Under The Weather

Homeshake
2021-10-17 Wie denkt dat de muziek van Homeshake het goed doet bij romantische spelletjes in de slaapkamer, komt bedrogen uit. Wie zich verdiept in de teksten en thematiek, komt er achter dat er hele andere gevoelens gepaard gaan bij deze deze meer dramatische en dromerige versie van Owl City. Homeshake is het project van de Canadees Peter Sagar, die dit in zijn eentje runt. Zijn kracht is de mellow sound van zweverige en funky synthpop in combinatie met schrijnende teksten over depressie en lusteloosheid. Dit doet hij al vier albums lang en daar is nummer vijf genaamd Under The Weather geen uitzondering in.

Sagar schreef dit album in 2019, toen hij door mentale gezondheidsklachten afgezonderd raakte van de buitenwereld. Hij worstelde met depressies, waardoor hij volop thuis kwam te zitten, ruim voordat dit het advies werd tijdens de welbekende pandemie. Hij onderging lange periodes van droefheid die onder andere resulteerde in het binge-watchen van oude Star Trek-afleveringen. Voor veel mensen een bekend scenario, maar hij wil aangeven dat hij Under The Weather al voor Covid-19 geschreven had: “I was just already living my life that way” benadrukt hij.

Zoals de titel en bovenstaande dus al doet vermoeden is dit geen opbeurende plaat. De sound is mellow en laidback, bij vlagen zweverig en doet ergens ook wel aan The Postal Service denken. Qua stijl wijkt het eigenlijk zo goed als niks af van de vorige platen. Under The Weather is met zijn 12 nummer net 35 minuten lang en een echte mood-plaat. Een album om al je afspraken voor af te zeggen, voor het raam te gaan zitten bij regenachtig weer en weg te kwijnen.

Tel de intro en de outro niet mee en je houdt nog 10 nummers over. Vanaf het begin met ‘Feel Better’ hakt de waas om je hoofd erin. Met ieder synth- en gitaarlijn wordt die waas dikker. Het nummer gaat over hoe Sagar zichzelf probeert op te beuren terwijl alles tegen zit. Klein hoogtepuntje zit in het midden met ‘Inaminit’, waarbij het ook wel iets weg heeft van de oude Gorillaz-stijl. Op het nummer draait hij om zijn afspraken heen. Afsluitende track ‘Tenterhooks’ heeft een loopje dat klinkt alsof de batterijen van je walkman bijna leeg zijn en gaat dieper in op de gevoelens van wanhoop.

Dit is geen makkelijk album, dat in dat opzicht goed weergeeft hoe het hoofd van iemand aan kan voelen die met zulke gevoelens kampt. Ieder nummer verkent weer een ander element van depressies, ondersteunt door het mellow en trage tempo. De nummers vallen hierdoor wel in herhaling en zo kunnen ze aan de luisteraar “gaan hangen”. Ze vloeien in elkaar over, waardoor het zich al snel als één geheel aanhoort. Maar goed, ook dat is een kenmerk van een depressie, dus zodoende valt wel te stellen dat Homeshake zijn vak verstaat.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Homeshake Label:Sinderlyne
Cover Colleen Green - Cool

Colleen Green - Cool Colleen Green is een zangeres uit Los Angeles die in 2011 debuteerde met...