RECENSIE: Silverbacks - Archive Material

Silverbacks
2022-06-19 Silverbacks is een band uit Dublin, Ierland, die werd opgericht door de broers Daniel en Killian O’Kelly. Ze rekruteerden Emma Hanlon (bas, zang), Peadar Kearney (gitaar) en Gary Wickham (drums) en daarmee was de band compleet. In 2017 verscheen een eerste EP, Sink The Fat Moon en drie jaar later volgde het debuutalbum Fad, met daarop de geweldige single ‘Dunkirk’.

Nu is het alweer tijd voor de opvolger en die heeft de titel Archive Material meegekregen. Op dit album trekt Silverbacks de lijn van het debuut door. We horen post-punk, maar die lijkt eerder beïnvloed door Amerikaanse bands als bijvoorbeeld Talking Heads en Television, dan door de Britse post-punkers. Hiermee laat de band een duidelijk ander geluid horen dan stadgenoten Fontaines DC en The Murder Capital.

Het zijn vooral de grooves die opvallen op Archive Material. Zo swingt het lekker hoekige ‘Different Kind Of Holiday’ als een malle. De titeltrack heeft een tegendraads ritme, net als ‘Rolodex City’. De zang in deze track doet behoorlijk aan Television denken. Dit laatste geldt ook voor de wat meer slepende songs ‘They Were Never Our People’ en ‘Econymo’. Ook qua muziek is de invloed van Television hier terug te horen, maar het swingt bij Silverbacks allemaal wel net wat meer. Ook ‘Nothing To Write Home About’ lijkt beïnvloed door de legendarische band rond Tom Verlaine, maar deze song doet ook wel wat denken aan ons eigen Lewsberg.

Het wat meer rockende ‘Central Tones’ doet wel een beetje aan een wat tammere versie van Shame denken, net als ‘Recycle Culture’.

Het mag duidelijk zijn dat Silverbacks een vrij experimenteel geluid laat horen en bij vlagen doen ze dit ook nog eens heel goed. Het is alleen jammer dat de songs niet erg goed blijven hangen.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Silverbacks Label:Full Time Hobby