RECENSIE: Colpitts - Music From The Accident

Colpitts
2022-12-19 In 2018 werd drummer/percussionist John Colpitts door een dronken bestuurder aangereden, net toen hij op weg was naar het vliegveld, nadat hij voor Black Mountain een sessie zou opnemen. Zijn rug werd door het ongeluk dusdanig beschadigd dat hij met veel pijn amper kon lopen, laat staan drummen. Dat betekende plotseling een lege agenda. En dat voor de man die al twintig jaar drumt bij Oneida; die in verschillende hoedanigheden musiceert onder de artiestennaam Kid Millions; een lopend project heeft onder de naam Man Forever; die bij reguliere jamsessies met onder andere Jim Sauter en Jason Spaceman improviseert en die als sessiemuzikant zijn diensten verleent aan bands zoals Boredoms, Royal Trux en Spiritualized. Oe, dat zouden zes taaie maanden worden om te herstellen.

Gelukkig voor hem – en dat hoor je niet vaak – was daar de pandemie. Hij besloot om de tijd die hij gedwongen thuis zou zitten, te gebruiken om weer op muzikale kracht te komen. Hij schakelde zijn goede vriend Greg Fox in als producer. Zijn taak werd het om "transposing his rhythmic ingenuity to other instruments." Het resultaat: het eerste album onder zijn eigen (achter)naam met de toepasselijke titel Music From The Accident. Het bevat drie composities die elk op zichzelf staan en zijn herstelperiode weerspiegelen.

‘Bread’ opent het album en klinkt als een langzaam ontwaken vanuit een diepe slaap. De invloed van Fox is hier groot: zijn synthesizerklanken lijken haast random en geven een onrustige ambient sfeer. Opmerkelijk is dat Colpitts geen drums of percussie laat horen, maar je realiseert je bij het volgende nummer waarom dat is. ‘Up And Down’ laat zich beluistern alsof de drummer Colpitts opnieuw zijn vak moet gaan leren. Na het onzekere begin, verwordt het tot een "series of complex interlocking rhythms" en klinkt als een oefensessie.

Pas op ‘Recovery’ hoor je dat hij zijn kunst weer verstaat. Samen met “avant-improv” violiste Jessica Pavone en Tom Tierney op basgitaar weet hij ons zestien minuten lang te doen geloven dat hij weer de oude is. Het stuk geeft hem alle ruimte om de verschillende drumtechnieken die hij machtig is te etaleren. Dat blijkt ook wel: zijn band Oneida heeft dit jaar alweer een album uitgebracht, Success. Dat succes wordt hem van harte gegund.

Met drie muziekstukken lijkt Music From The Accident een kort album. De intensiteit die Colpitts hier laat horen is overweldigend. Hij weet heel goed zijn herstelperiode weer te geven, al zal niet iedereen dit bij beluistering beseffen. Goed om hem weer terug te zien op het podium waar hij thuishoort. Tijd voor een nieuwe agenda!
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Colpitts Label:Thrill Jockey Records
Cover Fazer - Plex

Fazer - Plex Fazer is een vijftal uit München, die elkaar kennen van de Hochschule für...