RECENSIE: Half Moon Run - Salt

HMR
2024-01-15 De Canadese band Half Moon Run staat met het vierde album voor een kruispunt. Multi-instrumentalist Isaac Symonds verliet de band in 2020, waardoor menigeen zich afvroeg wat de impact hiervan zou zijn. Devon Portielje, Conner Molander en Dylan Phillips besloten om niet bij de pakken neer te gaan zitten. Het bood hen de gelegenheid om nummers, die al enige tijd geleden geschreven waren, de kans te geven uit het archief te komen. Salt mag je dan ook zien als een verzameling van oud en nieuw werk. Het geeft de fans van de band zowel een warme terugblik als een kijkje naar de toekomst.

Nummers als ‘Gigafire’ laten horen dat het trio nog lang niet is uitgespeeld. Deze slow burner maakt wat los door het persoonlijke karakter. (“I lay before the mother’s grave, when the link was severed, and how we broke the ring of time, baby aren’t we clever?”). De harmonies en de strijkers zijn de drijvende kracht achter het nummer dat je blijft achtervolgen. Ook ‘Goodbye Cali’ laat horen dat de band bezig aan een tweede leven. De humor en zelfreflectie is alom aanwezig. ("It's kind of like a key change, bridge-y thing / Before we start turning up everything").

Daarnaast schuilen er pareltjes in het oude werk. Het zou zonde zijn geweest als wij nooit ‘Alco’ hadden gehoord. Het riffje dat Portielje op doorreis in Thailand oppikte en niet meer uit zijn hoofd zette, floreert hier op de ukelele. Datzelfde geldt voor het piano-gedreven ‘Hotel In Memphis’ dat mede door de baspartij tegen het einde goud waard is. Met ‘9Beat’ weten zij vakkundig percussie, gitaar en bas te combineren. Alsof dat nog niet rijk genoeg klinkt, wordt het met de later toegevoegde piano alleen maar warmer. Het minder sterke ‘Everyone’s Moving Out East’ wordt door het middenstuk, waar zij in harmonie fluiten, bijzonder.

Toch wordt het album nergens sterker dan het openingsnummer ‘You Can Let Go’. Het opgejaagde ritme staat symbool voor het keuzemoment waar zij nu voor staan ( “You can let go/That weight you carry with ya/Once and for all”). Ondanks het feit dat Salt ons deels kliekjes deels nieuwe hapjes serveert, klinkt het album coherent. Je blijft ernaar luisteren, al hadden een aantal nummers (‘Salt’, ‘Heartbeat’) iets meer gekruid mogen zijn.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Half Moon Run Label:Sony BMG Music Entertainment
Cover Island Of Love - Island Of Love

Island Of Love - Island Of LoveAls je de eerste band bent die zich mag aansluiten op het label Third Man...