RECENSIE: Within Temptation - Black Symphony

Within Temptation – Black Symphony (dvd)
2008-10-08 Within Temptation bestaat alweer ruim twaalf jaar, en heeft na de grote doorbraak in 2001 commercieel een enorme groei doorgemaakt. Hun vierde album The Heart Of Everything werd lovend ontvangen (ook bij ons) en bracht ook in Amerika redelijk wat succes. Met het groter groeien werden ook de shows grootser en spectaculairder. Men had echter nog wel een grote wens: spelen met een groot orkest. Die wens is uitgekomen in februari van dit jaar. In het Rotterdamse Ahoy werd een concert gegeven met het metropole orkest, het Projectkoor Amsterdam en wat gasten. Dit concert is vastgelegd op de nieuwe dvd: Black Symphony.

De vorige dvd’s waren al prima concertregistraties met vele extras, Black Symphony is de overtreffende trap. Kosten noch moeite zijn gespaard om het publiek te vermaken. Visueel en muzikaal valt er veel te genieten: een mooi podium, subtiele verlichting, videoschermen, gastoptredens en steltlopers maken van Ahoy één grote feestzaal. Het ruim twee uur durende concert begint met een ouverture van het orkest waarna de band sterk invalt met ‘Jillian’. Zwaartepunt ligt op de nummers van het laatste album. Bijna alle nummers hiervan worden gespeeld waarbij vooral de hit ‘What Have You Done’, met een gastoptreden van Keith Caputo, en het geweldige ‘The Cross’ indruk maken. Ook is er een sympathieke bijdrage van Anneke van Giersbergen in ‘Somewhere’. Natuurlijk is één van de hoogtepunten het optreden van een bruut gruntende George Oosthoek in ‘The Other Half Of Me’. Vooral dit nummer blijft me telkens weer kippenvel bezorgen. De songkeuze is op zich prima, al blijft het jammer dat van Enter niets meer gespeeld wordt. De nummers van Mother Earth blijken overigens wel de nummers te zijn die met het orkest en koor het beste tot hun recht komen. Halverwege de set speelt de band de wat meer ingetogen nummers. De band komt daarvoor vooraan op het podium zitten en lijkt een voorproefje te geven op de komende theatertour. De voorspelbare afsluiter is de doorbraakhit ‘Ice Queen’. De vele extra’s op de twee dvd’s, die samen bijna zes uur beslaan, bestaan uit een groot gedeelte van een prima concert in het Beursgebouw in Eindhoven, een mooie compacte documentaire, videoclips en wat kijkjes achter de schermen bij diverse clipopnamen. Mooiste stuk is een tourreport waaruit blijkt dat het zestal nog steeds stevig met de benen op de grond staat. Sterallures bestaan bij Within Temptation niet.

Wat betreft de beeldmontage: die is prima, al vallen er wel enkele schoonheidfoutjes te ontdekken. Het geluid staat natuurlijk als een huis. Je vraagt je na het bekijken van Black Symphony af hoe Within Temptation hier nog overheen kan. Grootser en beter kan het eigenlijk niet. Misschien moeten ze van de aanstaande theatertour ook maar eens een dvd uitbrengen. Al is het maar om te laten zien dat de muziek van Within Temptation ook zonder toeters en bellen keurig overeind blijft. Met deze twee schijfjes heb ik me in ieder geval prima vermaakt.
Recensent:Jan Didden Artiest:Within Temptation Label:Sony Music
Peter Broderick – Home

Peter Broderick - Home Peter Broderick is een multi-instrumentalist uit Portland, Oregon. Hij...