RECENSIE: Robyn Hitchcock & The Venus 3 - Goodnight Oslo

Robyn Hitchcock & The Venus 3 – Goodnight Oslo
2009-02-19 De naam Robyn Hitchcock zal bij weinig mensen een belletje doen rinkelen, maar toch gaat deze Engelse singer/songwriter al bijna dertig jaar mee. In 1981 brengt hij zijn eerste album Black Snake Diamond Röle uit en daarna volgt elke paar jaar een nieuwe plaat. Sommige hiervan zijn echte soloplaten, maar ook heeft hij zes albums gemaakt met begeleidingsband The Egyptians en in 2006 verschijnt zijn eerste album met The Venus 3. Deze begeleidingsband zou je ook “R.E.M. Light” kunnen noemen, want hij bestaat uit R.E.M.-gitarist Peter Buck en Bill Rieflin en Scott McCaughey, respectievelijk de huidige drummer en het onofficiële vijfde bandlid van R.E.M..

Ook Hitchcock’s nieuwste album is gemaakt met The Venus 3 en verder krijgt hij op Goodnight Oslo vocale ondersteuning van onder andere Decemberists voorman Colin Meloy. Je zou denken dat het met zo’n sterrencast bijna niet mis kan gaan, maar toch is Goodnight Oslo geen echt overtuigende plaat geworden. Het album bevat wel één juweeltje in de vorm van ‘Up To our Nex’, afkomstig uit de film Rachel Getting Married, maar daartegenover staat een te groot aantal middelmatige songs.

Zo is opener ‘What You Is’ bijvoorbeeld een beetje zeurderig en dit geldt ook voor ‘Intricate Thing’. De meeste andere nummers op Goodnight Oslo zijn niet echt slecht, maar warm worden we er ook niet van. Zo is ‘Hurry For The Sky’ op zich wel een aardig nummer en bevat ‘Sixteen Years’ een heerlijke melodielijn, maar het is allemaal te weinig om indruk te maken. De beste nummers op het album zijn, naast het genoemde ‘Up To Our Nex’, de afsluitende titeltrack en ‘I’m Falling’, maar ook dit zijn zeker geen wereldsongs. Het zestiende album van Robyn Hitchcock is al met al een redelijk teleurstellende bedoening.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Robyn Hitchcock & The Venus 3 Label:Proper American Records
Defeater – Travels

Defeater - TravelsAls je als muzikant graag wil dat je luisteraars aandacht besteden aan je...