RECENSIE: Marshall Crenshaw - Jaggedland

Jaggedland  - Marshall Crenshaw
2010-02-22 Als je als artiest kan bogen op een carrière van maar liefst 25 jaar, dan kun je stellen dat die artiest in kwestie een ware veteraan is. Zo ook de Amerikaan Marshall Crenshaw. Een dergelijke carrière betekent vaak ook dat je het wat rustiger aan kan doen. Zodoende duurde het zes jaar voordat zijn nieuwe album Jaggedland het daglicht zag, met daarop een twaalftal ’musical observations about the human experience’.

De CD trapt af met het up tempo nummer ‘Right On Time’, een mix tussen rock en folk met een vleugje country. Op een of andere manier lijkt de stem van Crenshaw niet bij de productie te passen, die namelijk nogal rauw is. Dat kan van zijn stem niet gezegd worden. Gelukkig is ‘Passing Through’ wel helemaal goed en valt op dat het prettig luisteren is naar Crenshaw. De neer gezette sfeer wordt helaas direct teniet gedaan door een vreemdsoortig jazzy experiment in de vorm van ‘Someone Told Me’. Precies halverwege de CD, met het nummer ‘Never Coming Down’, lijken de puzzelstukjes weer in elkaar te vallen.

Het tweede deel van de CD is sowieso hoorbaar beter gelukt. Het klinkt allemaal wat minder geforceerd. Desalniettemin blijft de indruk hangen dat Marshall Crenshaw zich onnodig in allerlei bochten gewrongen heeft. Zou hij zich wat meer concentreren op het zingen en het schrijven van passende muziek, dan zou het eindresultaat zonder meer erg goed zijn. Nu is het allemaal net niet.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Marshall Crenshaw Label:Proper American Records
Fjieri - Endless

Fjieri - EndlessTien jaar na het oprichten van een band pas met een debuutalbum op de proppen...