RECENSIE: The Haunted - Road Kill

The Haunted – Roadkill
2010-07-15 In 1996 kwam uit de resten van At The Gates de melodischere band The Haunted voort. Tot aan 2010 zijn de gebroeders Björler met wisselende bezettingen om hen heen met vijf albums gekomen en zijn ze op tour geweest met onder andere Killswitch Engage, All That Remains, Bring Me The Horizon, Municipal Waste en nu zelfs met Slayer.

De dvd Roadkill bevat twee hoofddelen, Roadkill en Live at Melkweg – Amsterdam 2009. Het eerste deel staat vol met korte interviews afgewisseld met wat korte live opnames. Hierin vertelt de band hoe ze zijn ontstaan en hoe ze zelf alles mee maken. Alle voor- en nadelen van het touren komen voorbij en ook enkele gasten van andere bands worden geïnterviewd, zoals leden van Funeral For A Friend, die eerder op tour waren met The Haunted.

Het tweede gedeelte van de dvd is echter het mooiere deel: het optreden van The Haunted in de Melkweg in 2009. Met vijf albums op zak beschikt de band over een berg goed werk, met nummers als ‘All Against All’, ‘The Flood’ en het recentere ‘Trenches’ kan de band de dvd moeiteloos vullen. Op de dvd opname zijn wel enkel nummers van de laatste drie albums te vinden, op de cd die er bij zit staat echter de complete live set met ook ouder werk van de eerste platen.

Kwaliteit van de opname is in ieder geval prima te noemen. Zanger Dolvin heeft een prima stem en weet makkelijk de prestaties van het studiowerk te behalen. Live maakt de zanger graag wat praatjes met het publiek tussen de show door om mensen wat bij de show te betrekken. Op deze dvd gebeurt dit niet heel vaak, maar dat kan te maken hebben met het lage aantal nummers op het schijfje. Het publiek is enkel tussen de nummers door te horen en wordt verder netjes weg gemixt. Dit is samen met het korte aantal nummers wel het minpunt aan het schijfje.

Al met al... De dvd is goed, maar The Haunted blijft live een stuk leuker!
Recensent:Bas van Poppel Artiest:The Haunted Label:Century Media
Primer – Freak