RECENSIE: The Haunted - Exit Wounds

Haunted
2014-11-10 Het heeft gerommeld binnen de gelederen van The Haunted. Kort na elkaar verlieten zanger Peter Dolving, gitarist Anders Bjӧrler en drummer Per Mӧller in 2012 de Zweedse thrashmetalband. Ieder ander zou het bijltje er bij neer hebben gegooid, maar de twee overgebleven muzikanten, Patrik Jensen (gitaar) en Jonas Bjӧrler (bas), zijn niet bij de pakken neer gaan zitten en wisten voormalig zanger Marco Aro en drummer van het eerste uur Adrian Erlandsson te strikken. Aangevuld met gitarist Ola Englund is de band weer op volle oorlogssterkte zodat de toekomst weer zonnig lijkt voor de uit Göteburg afkomstige band.

In de nieuwe samenstelling heeft het vijftal Exit Wounds opgenomen, het achtste album van de Zweedse band. De fans die niet blij waren met de steeds modernere en melodieuzere koers van de band, met als dieptepunt Unseen de laatste plaat met Dolving, zullen weer bijzonder gelukkig zijn met de terugkomst van de rauwe strot van Marco Aro. Het betekent eveneens een terugkeer naar de beenharde thrash van weleer. De melodieuze elementen blijven op Exit Wounds ditmaal zeer beperkt. Wat we vooral horen is knoestige thrashmetal welke sterk is beïnvloed door Slayer, Kreator en natuurlijk de melodieuze deathmetal van het heropgerichte At The Gates (de andere band van de tweelingbroers Bjӧrler en Adrian Erlandsson).

Na een instrumentale openingstrack volgt het furieuze ‘Cutting Teeth’ dat soms wel wat lijkt op ‘War Ensemble’ van Slayer. De daaropvolgende snelheidsduivels ‘My Salvation’ en ‘Psychonaut’ doen er nog een schepje bovenop voordat met ‘Eye Of The Storm’, de death ’n’ roll kraker ‘Trend Killer’ , ‘Time (will not heal)’ en het geweldige ‘All I Have’ er qua tempo wat gas terug wordt genomen. Vooral ‘All I Have’ valt op door de lekkere groove en het mooie gitaarspel van Englund. Hierna gaat de band er tot het einde weer flink en vooral snel tegenaan.

Exit Wounds laat, zoals de titel al aangeeft, alle ellende achter zich en laat een frisse herstart van The Haunted horen. Gelukkig zijn alle metalcore, emo en nu-metal experimenten geheel verdwenen ten faveure van een pot onvervalste thrashmetal. Deze achtste schijf behoort absoluut tot het allerbeste werk van de band. Soms heeft een flinke reorganisatie zijn voordelen.
Recensent:Jan Didden Artiest:The Haunted Label:Century Media
Cover Wolf - Devil Seed

Wolf - Devil SeedOoit waren er tijden dat de metalscene overzichtelijk was. We spreken over de...