RECENSIE: Kings Crossing - Culture Club

King’s Crossing – Culture Club
2010-06-13 Nederlandse muzikanten zijn steeds minder snel bijzonder te noemen. Voorheen was het erg makkelijk om op te vallen. Het enige wat er namelijk moest zijn, was een internationaal geluid. Mensen moesten de muziek beluisteren en denken dat het een nieuwe Amerikaanse band of artiest was. Vervolgens kon er dan gezegd worden dat het hier toch echt om een Nederlandse act ging. “Goh, echt? Dat zou je ook niet zeggen! Dat deze muziek uit ons pieplandje kan komen zeg! Verbazingwekkend!” Zo klonk de reactie na deze onthulling dan ongeveer.

Maar sinds Destine en Esmee Denters voor de zoveelste keer hebben bewezen dat ook Hollanders gladgestreken Amerikaanse muziek kunnen maken, is het niet bijzonder meer. En laat het nu net zo zijn dat de mannen van King’s Crossing, een jonge rockband uit Delft, niets anders bijzonders te bieden hebben dan dat ze Amerikaans klinkende rockmuziek maken. Culture Club, hun vier nummers tellende debuutplaat, is een ep’tje van twaalf minuten waarop de band laat horen dat we er niet van wakker hoeven te liggen als hier nooit een lp uit voortkomt.

Het is nergens voor nodig om Culture Club nummer-voor-nummer te gaan ontleden. Alle vier de tracks hebben namelijk last van hetzelfde probleem. Voor ieder nummer is er namelijk een beter alternatief van een andere band te noemen. Het zijn saaie liedjes met zwakke zang, dertien in een dozijn songteksten en halfgebakken gitaarrifs en solo’s. King’s Crossing presenteert zichzelf als de Nederlandse versie van Iggy & The Stooges, maar de energie en rock ’n roll attitude van die band is in nog geen milligram aanwezig op Culture Club. Iggy & The Stooges is rugby, King’s Crossing is kunstschaatsen in een licht-roze jurk.

Er zijn de laatste jaren genoeg Nederlandse (en Belgische) bands opgestaan die geweldige muziek maken, vaak uniek in hun soort en waarbij de kwaliteit voorop staat. King’s Crossing mag dan klinken als een band uit het buitenland; veel verder dan het veroveren van de eigen woonkamer zullen ze niet komen.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Kings Crossing Label:Eigen Beheer
[Spotrockers] – [Koos Cashloos]

Spotrockers - Koos CashloosDe hiphop / funk band Spotrockers heeft een heel ludieke manier verzonnen...