RECENSIE: The Hundred in the Hands - The Hundred in the Hands

[The Hundred In The Hands] – [The Hundred In The Hands]
2010-10-05 Jason Friedman en Eleanore Everdell uit Brooklyn vormen het duo The Hundred In The Hands. Hij speelt elektrische gitaar, bas en maakt de beats, zij zingt en speelt synthesizer. Een drummer ontbreekt, maar die wordt netjes vervangen door een drumcomputer. Vorig jaar brachten ze een single uit getiteld ‘Dressed in Dresden’. Met deze single haalden ze een platencontract binnen bij Warp records. Bij datzelfde label brachten ze begin dit jaar een EP uit getiteld This Desert en na deze EP is nu uiteindelijk ook hun titelloze debuutalbum verschenen.

Blijkbaar is de inspiratie van het duo niet in de titel van het album gaan zitten, maar in het album zelf. The Hundred In The Hands maakt een soort New Wave muziek, ze combineren hierin een keur aan stijlen met elkaar, waaronder punk, drum and bass, disco en hiphop. Door de dromerige zang van Eleanore Everdell blijft de cd echter een mooi geheel en wordt het geen samengeraapt zooitje van stijlen. Het knappe van deze zangeres is, dat ze het voor elkaar krijgt om nummers die flink uptempo zijn toch laid-back kan laten klinken. Hierdoor kun je de muziek ook op verschillende levels luisteren. Als je rustig thuis zit kun je lekker luisteren naar de stem van de zangeres en genieten van het rustige aspect van deze muziek. Als je dan de volumeknop iets omhoog draait kun je genieten van de dansbaarheid van de muziek zelf. ‘Dressed In Dresden’ mag dan het nummer zijn waarmee het duo het platencontract heeft binnengesleept; het is absoluut niet het hoogtepunt van deze cd. Met die eer mag wat mij betreft het nummer ‘Pigeons’ aan de haal. Een dromerig nummer over een meisje wat uitgaat in de stad, bij een jongen blijft slapen en ’s morgens vroeg uit het raam klimt terwijl ze bedenkt waarom de duiven net als de mensen gewoon in hun patronen blijven hangen terwijl ze toch gewoon in staat zijn om weg te vliegen. Maar dit is zeker niet het enige nummer wat van hoog niveau is. De nummers zijn stuk voor stuk het luisteren waard en zullen allen steeds blijven boeien, er is geen slecht, of zelfs maar een minder stuk op deze plaat aan te treffen.

Hoewel de muziek op deze cd muzikaal gezien alle kanten op gaat, blijf je met een dromerig gevoel achter door de mooie zang van Eleanore. Door de zinnige teksten en de vele lagen die het album bezit is het een erg veelzijdige cd geworden die elke luisterbeurt weer zal kunnen boeien en plezieren. De sfeer die deze cd oproept zal afhankelijk zijn van het tijdstip waarop, de stemming waarin en het volume waarmee er geluisterd wordt. En dat is een prestatie die maar weinig albums evenaren.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:The Hundred in the Hands Label:Warp
Seu Jorge and Almaz – Seu Jorge and Almaz

Seu Jorge - and AlmazStones Throw is als toonaangevend label in de hiphop en soul industrie...