RECENSIE: Daniel Martin Moore - In the Cool of the Day

Daniel Martin Moore  In The Cool Of The Days
2011-04-13 Daniel Martin Moore is een zanger en songwriter uit Cold Spring, Kentucky. In The Cool Of The Days is de derde cd van Daniel Martin Moore. Zijn debuut, Spray Age (2008), verscheen al meer dan twee jaar geleden en een jaar sinds zijn release Dear Companion (2010), een samenwerkingsverband met Ben Sollee. De cd bevat 11 nummers, maar is met zijn 31 minuten aan de korte kant. Daniel Martin Moore laat zich van zijn spirituele kant horen. De liedjes zijn niet allemaal van zijn hand. Het album rust op een basis van gospelliedjes die Daniel Martin Moore van vroeger kende, aangevuld met eigen songs. Het centrale thema op de plaat is religie, maar ook staat hij stil bij jeugdherinneringen, familie en vrienden. De folk, evangelie tunes doen beelden oproepen van kampvuur avonden, ondergaande zonnen en mooie, lange dagen. De ondersteuning is voortdurend eenvoudig, meestal door banjo's, orgels, violen en/of piano's. Een bijzondere vermelding verdient de cd verpakking. Het kartonnen doosje moet je uitpakken, waarna zich de cd en het boekje zich ontvouwen. Heel bijzonder.

Het album is op God geïnspireerd, songtitels die nadrukkelijk naar het spirituele verwijzen als 'O My Soul', 'Up Above My Head' en 'Lay Down Your Lonesome Burden'. Zelf geeft Daniel Martin Moore aan dat de drang voor het album is ingegeven door God, een oude piano en de goede energie van de studio van de radiozender. Hoe het ook zij, de oude gospelklanken en traditionele nummers zijn door Daniel Martin Moore opgenomen met behulp van zijn oude vriend en drummer Daniel Joseph Dorff. Hij werd door Daniel Martin Moore opgeroepen om hem te helpen zijn droom van een modern, eigentijds, familievriendelijk, spiritueel album te verwezenlijken. Daniel Martin Moore en Dorff begonnen, gezeten aan de oude concertvleugel, te werken door middel van herinneringen aan de liederen van Daniel Martin Moore’s verleden. Denkend aan hoe hij zich zijn moeder en grootmoeder herinnerde toen ze hem als een kind toezongen, of aan de liedjes die hij op zondag in de kerk zong met het koor.

Natuurlijk heeft de exercitie er toe geleid dat Daniel Martin Moore iets nieuws en modern maakte, een frisse kijk op "evangelie" muziek. Geen klagende ballades, maar goed geproduceerde tracks, die strak en netjes klinken. Wellicht iets te braaf. De stem van Daniel Martin Moore is warm en ongecompliceerd. Ondanks de religieuze boodschap is het album niet opdringerig. Daniel Martin Moore neemt zijn luisteraar uit de kerk mee in een heerlijke ‘religieuze’ wereld. Daniel Martin Moore heeft een ontroerend document afgeleverd. Ook als je niet van ‘relipop’ houdt, is de plaat bij vlagen prachtig. Voor mezelf is het net een stapje te veel hier en daar, maar misschien niet voor iemand die zich wil laten overtuigen.
Recensent:Rolf Marselis Artiest:Daniel Martin Moore Label:Subpop
James Walbourne – The Hill

James Walbourne - The HillFolk en country zijn vaak net sportverslagen, vol met clichés. James...