RECENSIE: John Martyn - Johnny Boy Would Love This…A Tribute To John Martyn

John Martyn Johnny Boy Would Love This….A Tribute To John Martyn
2011-09-28 Toen John Martyn, een pseudoniem van Ian David McGeachy, op zestigjarige leeftijd overleed, liet hij een oeuvre na van maar liefst twintig studio- en een handvol live albums. Toch is deze Britse singer/songwriter niet echt bekend bij het grote publiek. Binnen de muziekwereld gold wel bewondering voor hem. Niet alleen heeft hij met grote namen als Eric Clapton, Phil Collins, David Gilmour en Ringo Star gespeeld, maar hij heeft ook bands als U2 en Portishead beïnvloed. In The Times werd hij omschreven als "Een zinderende gitarist en zanger wiens muziek de grenzen vervaagt tussen folk, jazz, rock en blues." De cd’s One World (1977) en Grace And Danger (1980) gelden als zijn beste twee werken.

Martyn kende de zelfkant van de maatschappij. Zijn voortdurende strijd tegen alcoholisme zorgde voor veel ups en downs in zijn leven. Menig platenlabel werd door hem versleten, maar toch slaagde hij er telkens in opnieuw een contract te verwerven. De laatste zes jaren trad hij op in een rolstoel. Het hulpmiddel was noodzakelijk omdat zijn rechter been geamputeerd moest worden.

Nu twee jaar na zijn dood verschijnt er een tribute album met maar liefst dertig nummers. Grote namen als Phil Collins, Beck, Robert Smith (The Cure), David Gray en Snow Patrol geven acte de presens. Maar ook Paulo Nutini, Beth Orton en jonge bandjes als Bombay Bicycle Club wagen zich aan de nummers van Martyn. Het grote gevaar bij elk tribute album is dat er vergelijkingen getrokken worden met de originele uitvoeringen. Ook nu weer legt de cover het af tegen het origineel.

Maar dat wil niet zeggen dat er niet te genieten valt of dat er geen interessante versies op de eerbetuiging staan. Zo laat Robert Smith een prachtige, bijna zeven minuten durende, inkleuring horen van het nummer ‘Small Hours’. Ook Paulo Nutini weet raad met het vertolken van de song ‘One World’. Zijn interpretatie komt dicht bij Martyn en boeit van begin tot eind. Beth Orton benadert in haar versie van ‘Go Down Easy’, de intensiteit voortreffelijk. Maar ook de uitvoering van ‘The Easy Blue door Joe Bonamassa blijft hangen. Tegenvallend daarentegen zijn de bijdrages van Snow Patrol en Phil Collins. Al worden de versies van Martyn niet geëvenaard, de kwaliteit van de liedjes is hoog en dat geeft alleen maar aan dat John Martyn een begenadigd songwriter was.
Recensent:Rolf Marselis Artiest:John Martyn Label:V2 Records
Ming`s Pretty Heroes - Karma

Ming's Pretty Heroes - KarmaEen mooie foto van de roodharige zangeres Ai Ming Oei siert de hoes van...