RECENSIE: Grimskunk - Skunkadelic

Grimskunk - Skunkadelic
2011-05-28 Grimskunk is een Canadese band die al sedert 1988 bestaansrecht verwierf en een zevental releases op zijn conto heeft staan. De naam van de band klinkt al zo gek als de Canadese munteenheid die door de inwoners van het land zelf in het algemeen de Loonie wordt genoemd. Na twintig jaar leek het voor deze welgerespecteerde muzikanten tijd om een compilatie op de markt te brengen. De twee schijven tellende set kreeg de naam Skunkadelic mee en omvat een collectie songs samengesteld uit de vorige zeven. Het nieuwe artwork is wederom van de hand van Benoit Robitaille.

De diversiteit en verscheidenheid druipt werkelijk met emmers van de muziek af. Breder dan wat hier gepresenteerd wordt kan niet meer. De hoogste trede op de ladder van diversiteit wordt hiermee ver overschreden. Stijlen als rock, punk, metal en space worden in de blender gegooid met folk, classic rock en ska. Het liefst voegt men deze verschillende ingrediënten op een bijzonder inventieve wijze bij elkaar. Luister maar eens naar ‘Silverhead’ waar het beruchte Hammond-orgel zijn opwachting maakt tijdens een nummer dat naar rock normen behoorlijk davert. ‘Live For Today’ is een cocktail van ska en rammende punkakkoorden.

Het aanbod bestaat verder uit favorieten van de fans en toch wel enkele minder gehoorde tracks. Op geen enkel moment vervalt de band in een waas van eentonigheid. Alle stijlen komen uitgebreid aan bod en het gekke is dat Grimskunk ermee wegkomt ook. Vaak wordt ook in het Engels of Frans gezongen en als het maar enigszins kan het liefst beiden samen.
Dit collectief, een vaste waarde in de Canadese scene, gooit dus voor de achtste keer een dijk van een plaat op de markt. Het betreft weliswaar eerder uitgebracht werk uitgesmeerd over 25 jaar, maar toch.

De metalliefhebber zonder oogkleppen die woorden als overtuigend, experimenteel en riskant in zijn woordenboek heeft staan, doet er goed aan om de verzamelaar die Skunkadelic echt wel blijkt te zijn met dito razernij aan te schaffen. Deze rockers vinden zichzelf voortdurend opnieuw uit en mogen dit Skunkadelic toevoegen aan hun reeds bestaande palmares. Verplichte kost voor de echte metalhead! Binnenkort is de band trouwens in Europa te bewonderen als support van het legendarische Voivod. Voor diegenen die niet langer kunnen wachten, ligt dit gouden schijfje al sedert april in de winkelrekken.

Eerdere recensies van Grimskunk:
- 02-05-2008: Fires under the Road.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Grimskunk Label:Suburban