RECENSIE: Wild Beasts - Smother

Wild Beasts – Smother
2011-06-01 Dat de naam van een band niet altijd iets hoeft te zeggen over de muziek die wordt gemaakt, bewijst deze derde plaat van het Engelse Wild Beasts. Op Smother laat de band zeer goed verzorgde, soms zelfs wat gladde, synthesizer-gebaseerde muziek horen. Deze wordt vervolgens aangekleed met de bijzondere zang van de twee vocalisten die de band rijk is.

Wild Beasts wordt in 2002 opgericht als Fauve, Frans voor wild dier. Later wordt de naam veranderd in Wild Beasts en groeit het aanvankelijke duo uit tot een viertal. In 2008 verschijnt het debuutalbum Limbo, Panto en in 2009 volgt Two Dancers. Twee jaar later is het tijd voor het derde album. Hierop gebruikt de band meer synthesizers dan voorheen en lijken ze zich te hebben laten inspireren door de betere popmuziek uit de jaren ’80. De opvallende zang van Hayden Thorpe en Tom Fleming doet bij vlagen denken aan die van Antony Hegarty, maar af en toe ook aan die van Elbow-zanger Guy Garvey.

Smother opent met het prachtige nummer ‘Lion’s Share’, waarin de twee zangers elkaar mooi afwisselen en daarnaast een belangrijke rol is weggelegd voor de piano. Ook in ‘Loop The Loop’ horen we de piano, maar deze track bevat verder een mooi gitaarloopje.

In ‘Deeper’ zit mooie percussie, die eigenlijk heel subtiel is, maar wel het geluid van de track bepaalt. Ook in ‘Plaything’ is een belangrijke rol weggelegd voor de percussie en hetzelfde geldt voor ‘Reach A Bit Further’ en ‘Bed Of Nails’. Deze laatste song is zelfs dansbaar te noemen. ‘Invisible’ is daarentegen juist een rustige, wat gedragen song.

Na een achttal mooie liedjes gaat Wild Beasts in de laatste twee tracks wat meer op de experimentele toer. Het tergend trage ‘Burning’ bevat een vreemd, Oosters aandoend, percussie-instrument, een piano en daarnaast nog wat ondefinieerbare geluiden. De lange afsluiter ‘End Come Too Soon’ gaat meer richting (post)rock met drums en een mooi gitaarloopje. Net over de helft volgt een soort synthesizer-drone die langzaam weer aanzwelt en overgaat in het eind van het nummer.

Met Smother levert Wild Beasts een album af dat uiterst verzorgd klinkt en waarop de liedjes van een hoog niveau zijn, met als hoogtepunten opener ‘Lion’s Share’ en afsluiter ‘End Come Too Soon’. Als er op Smother iets aan te merken is, dan is het dat de muziek soms wel erg gepolijst klinkt. Daarnaast zal niet iedereen de stemmen van Thorpe en Fleming kunnen waarderen. Verder is Smother een topplaat.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Wild Beasts Label:Domino Records
Man Man – Life Fantastic

Man Man - Life Fantastic Man Man heeft toch vooral de reputatie een knotsgek manschap te zijn. En...