RECENSIE: Iwrestledabearonce - Ruining it for Everybody

Iwrestledabearonce - Ruining it for Everybody
2011-08-25 “We do whatever the fuck we want, and that normally pisses people off,” laat Steven Bradley weten. “We like to take elements from every style and genre and ruin them for everybody.” Iwrestledabearonce heeft altijd al lekker gedaan waar het zelf zin in heeft en zal dit ook nog wel een hele tijd zo blijven doen. Iets wat blijkt uit de titel van hun nieuwe album genaamd Ruining It For Everybody.

De eerste tonen van het album zetten je meteen op het verkeerde been. Een licht synthesizer-gepingel introduceert het nummer ‘Next Visible Delicious’ en al snel slaat de sfeer voor de eerste keer om in een brute metalaanval. Een gegeven dat de band zo typeert. Ze springen van de hak op de tak en ze gaan flink aan de haal met je gehoor. Ze halen diverse elementen uit verschillende muziekstromingen. Metal, grindcore, jazz, electronica, ze zijn er niet vies van. Alle elementen die ze toevoegen hangen netjes aan mekaar en het is deze aanpak die het album interessant houdt. Hoewel het overheersend toch allemaal zware metal is, zijn het deze kleine elementen die het hem doen en je aandacht erbij houden. Het metalgedeelte beukt er lekker in, maar overstijgt niet het niveau van standaard.

Hoewel zangeres Krysta Cameron beschikt over een prima schreeuw, is ze toch op haar best als ze haar zuivere zangstem inzet. Het brengt een mooie wisselwerking in de nummers, waarbij ze elkaar goed versterken. De heavy stukken worden nog bruter zo en de rustiger stukken nog sfeervoller. Iets wat goed tot uiting komt in het nummer ‘You Know That Ain’t Them Dog’s Real Voice’.

Een rustmoment vinden we in het nummer ‘This Head Music Makes My Eyes Rain’, dat heel stemmig en ingetogen is opgebouwd. Het werkt mooi met de uithalen van zangeres Krysta. Deze rust is van korte duur, want al snel wordt het deathmetalpedaal volledig ingedrukt op ‘It Is “Bro” Isn’t It?’

Hoogtepunt is het allesvernietigende nummer ‘Karate Nipples’ waarbij de hele kast aan rariteiten wordt opengetrokken. Om dit vervolgens voort te zetten in albumafsluiter ‘Button It Up’, een donker nummer over een meisje dat contacten legt via internet, om uiteindelijk dood gevonden te worden. Tekstueel gezien schuwen ze dus ook om donkere onderwerpen aan te snijden.

Ruining It For Everybody is een beetje vreemd, maar wel lekker. Het is een verzameling van korte, maar krachtige spastisch muzikale uithalen. Het langste nummer klokt in op 03:19 en zodoende duurt de cd zelf maar net iets langer dan een half uur. Dat is meer dan genoeg, want in dat half uur wordt je muzieksmaak volledig door een mangel gehaald wordt en deze voorgoed voor je te verpesten. Maar dan op een goede manier.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Iwrestledabearonce Label:Century Media
Suicide Silence – The Black Crown

Suicide Silence - The Black Crown Suicide Silence , de één loopt er helemaal mee weg en de ander loopt er...