RECENSIE: The Throne (Jay-Z & Kanye West) - Watch The Throne

Jay-Z & Kanye West (aka The Throne) – Watch The Throne
2011-08-11 Iedere hip-hoplekkerbek wist dat Watch The Throne ooit zou komen. De relatie van cross-over genie Kanye West en rap-kingpin Jay-Z is immers al jaren bijna even klef als de zoen tussen Lil Wayne en ‘papa’ Birdman Jr. Ondanks dat een samenwerking van deze omvang dus niet erg verrassend is, is Watch The Throne een van de grootste releases van het jaar. Een collaboratie tussen twee van de grootste sterren in niet alleen de rapwereld, maar in de gehele muziekindustrie. Met een gouden albumhoes ontworpen door Givenchy-ontwerper Riccardo Tisci. Dat de plaat niet vroegtijdig lekte, maar netjes vanaf de release datum verkrijgbaar was, geeft het geheel een nog machtiger gevoel mee.

Helaas is het muzikaal allemaal verre van machtig. Er valt bij vlagen zelfs te spreken van een zwak album. Watch The Throne is de creatie van een duo dat voorbij de sterren wil gaan. Tijdens het merendeel van de pogingen om deze plaat zo groot mogelijk te maken, stoten Ye en Jay hun hoofd echter al tegen het plafond. Dit is vooral te denken aan slechte keuzes wat betreft de productie. Matige beats van onder andere Swizz Beats (‘Welcome To The Jungle’) en Hit-Boy (‘Niggas In Paris’) staan in de schaduw van de schaduw van tracks die Kanye zelf produceerde voor bijvoorbeeld Late Registration en The Blueprint. De meeste nummers voelen daarom aan als kliekjes. Overblijfsels die – terecht – niet door de selectieronde voor eerdere albums kwamen, maar wel hun weg naar Watch The Throne hebben weten te vinden.

Maar er is meer mis dan de beats alleen. Gastvocalisten Frank Ocean (‘No Church In The Wild’) en Beyoncé (‘Lift Off’) hebben bijvoorbeeld wel erg veel tekst voor een bijrolletje. Ze slokken de aandacht bijna volledig op tijdens de eerste acht minuten van het album. Met matige zangprestaties welteverstaan. Ook Kanye en Jay zelf zijn niet in topvorm. Op een zeldzame uitzondering na zijn knappe punchlines, scherpe woordspelingen en met name echte hongerigheid ver te zoeken. Al deze essentiële aspecten van een sterke rapplaat komen – in combinatie met een geniale beat van Kanye zelf – samen in slechts één nummer. Eerste single ‘Otis’ is met afstand het hoogtepunt van Watch The Throne.

Wat rest is vooral magerheid. Het is Jay-Z en Kanye West kwalijk te nemen dat zij als The Throne, zelf-gekroonde koningen, hun zelf-bestempelde onderdanen amper geven wat zij willen horen. De terecht hoge verwachtingen worden niet waargemaakt. De strijd om de troon is spannend, maar de zit blijkt zelfs de beste krijgers lui te maken. Een bronzen hoes staat dit album beter.

Eerdere recensies van Kanye West en Jay-Z:
- 23-11-2010: My Beautiful Dark Twisted Fantasy (Kanye West);
- 21-10-2009: The Blueprint 3 (Jay-Z);