RECENSIE: Cosmo Jarvis - Think Bigger

Cover Cosmo Jarvis - Think Bigger
2013-03-02 In het dagelijkse leven is Cosmo Jarvis een filmmaker die hiermee vooral op het internet veel faam verwerft. Afgelopen jaar heeft hij een volledige film gemaakt genaamd The Naughty Room, waarin muziek is gebruikt van zijn nieuwe album. Dat heet Think Bigger en van die titel is absoluut niks gelogen. Als iemand buiten de gebruikelijke hokjes om werkt, is dat Cosmo Jarvis wel. Hij betreedt de bekende paden van genres, maar walst hier net zo graag overheen. Dat heeft hij in het verleden bewezen en ook nu weet hij weer te verbazen.

Voornaamste verschil met zijn vorige werk is dat hij wel meer het pad van de singer-songwriter is ingeslagen, dus verwacht geen rappende uitspatting meer zoals ‘Is The World Strange?’. Dat is overigens geen gemis, want er blijft genoeg terrein over om te verkennen. Niet alleen muzikaal slaat hij ongebruikelijke wegen in, ook qua onderwerpen is hij niet bang om iets anders te proberen. Zo voelt ‘Lacie’ aan als ‘Lay Lady Lay’ van Bob Dylan, maar ligt aan de compleet andere kant qua onderwerp. In eerste instantie zou je denken dat het over een doodgewone liefde gaat, zij het voor een computer. ”Lacie, Lacie, Lacie, sitting on my desk, I'm sorry you must work all day, so that my brain can rest.” Het is slechts een stukje genialiteit dat op fragiele wijze gebracht word.

Het hoeft niet per se absurd te zijn, ook onzekerheid, rebellie en dood zijn geen onbekende thema’s voor de man. Hiermee onderscheidt hij zich van alle andere artiesten. Hij doet werkelijk echt wat hij zelf wil. Als hij zin heeft om een folky nummer om te gooien tot zware rocker, dan doet hij dat. ‘Sunshine’ is daarmee het hoogtepunt van dit album, maar hetzelfde grapje haalt hij uit met ‘Train Downtown’. Je verwacht het niet en daarin zit de kracht.

Deze tracks zijn allemaal op het reguliere album te verkrijgen, maar de versie die wij hebben ontvangen verschilt een beetje van het reguliere album. Zo staat leadsingle ‘Love This’ er niet op, net als ‘Whatever’ en ‘Good Citizen’ maar wel uitzonderlijke tracks als ‘Overhaul’, ‘Breathin’ Fire’ en ‘Stuff I Gotta Do’. Deze zijn niet officieel uitgebracht, maar zeker de moeite waard om eens te bekijken op YouTube. Wat te denken van de subtiele manier waarop hij zijn haat voor iemand uitdrukt in ‘Breathin’ Fire’? Alsof het een liefelijke en gevoelige ballade betreft, met net die kleine twist.

Het doet overigens niets af aan de strekking van Think Bigger. Hij is er op uit mensen uit het denken in hokjes te krijgen en slaagt daar volledig in. De titeltrack verwoordt dit idee perfect. ”When it's good enough, life leaves you even quicker, that's why you gotta think big and then you gotta think bigger.” Ongeacht welke versie je te pakken krijgt, Cosmo Jarvis is niet in staat een slecht liedje te maken.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Cosmo Jarvis Label:Bertus
Cover John Paul White - The Long Goodbye

John Paul White - The Long Goodbye John Paul White is de helft van het duo The Civil Wars en heeft The Long...