RECENSIE: Various - SnowStar Records - 10 Year Anniversary Compilation

Snowstar
2013-07-16 Hoera! De felicitaties worden gericht aan de mensen van platenlabel Snowstar Records, want zij vieren in 2013 hun tienjarig jubileum! Eén ding hebben ze goed onthouden: als je jarig bent, dan trakteer je. Met dit compilatiealbum verraste het label vijfduizend bezoekers van de Record Store Day; een sympathieke gebaar. Inmiddels is het album ook gratis te downloaden op de website van het onafhankelijke indielabel.

Van negen artiesten die onder contract staan bij Snowstar krijgen we een niet eerder uitgebracht nummer te horen. Op die manier laat het platenlabel dus zien wat het in huis heeft, een goede promotie voor de artiesten! Op de cd vinden we veel verschillende (sub)stijlen terug. Zo opent de plaat met een rustig, tweestemmig popliedje van Kim Janssen, waarbij vooral de instrumentale begeleiding erg prettig is. Wat volgt is een catchy folkliedje van Town Of Saints en daarna een alternatiever nummer van The Secret Love Parade, dat haar inspiratie heeft opgedaan in de dance-scene. Herrek neemt ons mee op een mysterieuze trip met spontane gitaaruitbarstingen. Ook singer-songwriter en vrolijke poprock mogen niet ontbreken, gebracht door Bart van der Lee en Lost Bear. Het hoogtepunt van de plaat krijgen we van The Subhuman, dat met traagheid en effecten, een pakkende gitaarrif en een zware trom, vierenhalve minuut weet te intrigeren. Aan het eind van de cd staat een kort liedje (twee minuten) van LUIK, dat een cover blijkt te zijn van I Am Oak. Die band sluit de plaat vervolgens zelf af met een aardig dromerig liedje, dat uitmondt in een rauw gitaar-outro.

De liedjes zullen misschien niet de beste tracks zijn van de artiesten, maar het zijn dan ook nummers die niet eerder uitgebracht zijn. Toch is het leuk om het album te luisteren, door de diversiteit die het biedt. Om het jaar af te sluiten viert Snowstar Records op 13 december het jubileum met een groot feest in Tivoli. Met zo’n veelzijdigheid aan bands moet dat wel iets worden waar iedereen van kan genieten.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Various Label:SnowStar Records
Cover Chris Kok & Civil Union - Loose Ends

Chris Kok & Civil Union - Loose EndsHet album Loose Ends lag er stiekem al even. Sinds december van vorig jaar,...