RECENSIE: John Mayer - Paradise Valley

Mayer
2013-08-22 Paradise Valley is alweer het zesde studio album van de Amerikaan John Mayer. Het album werd voorafgegaan door de single ‘Paper Doll’. Een keuze die op zijn minst opmerkelijk te noemen is . Het nummer kabbelt gedurende vier en halve minuut voort en heeft weinig climax. Niet een hele grote radiohit, maar mede door de wat vreemde videoclip een behoorlijk gehypete track.

Mayer, vooral bekend van hits als ‘Gravity’,’Daughters’ en ‘Heartbreak Warfare’, heeft zijn tour naar aanleiding van het album Born And Raised moeten afblazen als gevolg van een poliep op de stembanden. De Amerikaan heeft er daarom voor gekozen eerst met een nieuw album te komen alvorens aan een nieuwe tour te beginnen.

Het album opent met de tweede single van de langspeler, het uptempo en vrolijke ‘Wildfire’, maar al bij het tweede liedje gaat de plaat over naar de kabbelende liedjes die voortborduren op ‘Paper Doll’. Hoogtepunt op het begin van de plaat is ‘Waitin’ On The Day’. Hierin laat John Mayer horen een uitstekend gitarist te zijn zonder te moeten overdrijven en komt zijn warme, hese baritonstem hierbij goed tot zijn recht. Na de kalmte gaan we over naar een cover van de onlangs overleden JJ Cale; ‘Call Me The Breeze’ is een welkome afwisseling waardoor je weer op het puntje van je stoel zit.

Dat John zich niet schaamt om in duet te gaan met zijn (ex)liefjes bewees hij al op Battle Studies met het nummer ‘Half Of My Heart’ met Taylor Swift. Op Paradise Valley is het op ‘Who You Love’ de beurt aan Katy Perry. Perry, die hier duidelijk uit haar comfortzone wordt getrokken, mixt prima met de stem van Mayer. Door de hoorbare chemie tussen de twee staan vanaf seconde één je haren recht overeind.

Na het vrolijke midden gaan we terug naar de formule die Mayer meerdere malen gebruikt op deze plaat. Rustig, melancholisch en meeslepend. ‘I Will Be Found (Lost At Sea)’ is een parel van een ballade, die menig tienermeisje tot tranen zal dwingen. Het nummer wordt gevolgd door een duet met Frank Ocean, een andere track, maar met dezelfde titel als opener ‘Wildfire’. Dit bijna anderhalve minuut durende nummer is ietwat misplaatst op een verder zeer sterke plaat.

Dat de singer-songwriter mateloos populair is in Nederland bewijst hij door een show in de Ziggo Dome en twee in de Heineken Music Hall uit te verkopen. Het concert in de Ziggo Dome is ‘seated’ wat gezien het feit dat het op Paradise Valley ontbreekt aan echte grote stadionhits een prima keuze lijkt te zijn. Paradise Valley is een prima album waar niet alleen de muzikale nerds (waaronder ondergetekende) de vingers bij kunnen aflikken, maar waar ook het grote publiek moeiteloos voor zal vallen.
Recensent:Dennis Jansen Artiest:John Mayer Label:Sony Music
Cover Bent van Looy - Round The Bend

Bent van Looy - Round The BendSinds zijn succesvolle deelname aan het tv-programma De Slimste Mens Ter...