RECENSIE: Tim Hecker - Virgins

Visions
2013-10-16 In de rij ambientgrootheden van de 21ste eeuw mag Tim Hecker niet ontbreken. Al sinds de eeuwwisseling blijft hij zich, album na album, ontwikkelen. Op Visions doet Hecker dit door zijn voorliefde voor ruis en noise te combineren met invloeden van vroegere ambient. De bijdragen aan de bouwstenen van het genre door Erik Satie, John Cage en Steve Reich krijgen een hedendaagse vertaling. Hiermee komt Hecker sterk terug na de niet helemaal geslaagde samenwerking met Daniel Lopatin van afgelopen jaar. Één kapitein per schip is meer dan genoeg.

Een deel van de opnames vond plaats in IJsland, een land dat onlosmakelijk verbonden is met het soort muziek waar Hecker zich mee bezighoudt. Uitgestrekte landschappen komen terug in lang uitgesponnen synths, maar de Canadees heeft tegelijkertijd oog voor chaos. Een constante stroom van pianoklanken die aan kerkklokken doen denken in ‘Virginal I’ zijn hier een uitdrukking van.

De structuren van met name de eerste nummers zijn interessant. Noise en ruis regeren, maar steeds vindt er een omslag plaats. Invloeden van de eerder aangehaalde pioniers lijken het als het ware te winnen. Het beste voorbeeld daarvan is ‘Live Room’. Hoewel het herhalende en iets afwijkende pianoloopje, wat prikkelends heeft, vestigt Hecker de aandacht vooral op de nietsontziende noise. Na een minuut of vier is het echter tijd voor een omslag. Het ondergrondse geweld verliest het van bombastische tonen van synthesizers. De Canadees schetst op deze wijze een verhaal, dat iedere luisteraar voor zichzelf kan invullen met details. ‘Live Room’ behoort absoluut tot de hoogtepunten van zijn loopbaan.

Het tweede deel van Visions is minder intrigerend, maar mag er zeker zijn. ‘Black Refraction’ zit dicht in de buurt bij Dropped Pianos. Intieme pianoklanken domineren, en krijgen slechts lichte bijval van het gerammel van een snare drum. ‘Incense At Abu Ghraib’ veroorzaakt alleen al door de titel nieuwsgierigheid. Met de naam van de beruchte Iraakse gevangenis in het achterhoofd klinken de hoge tonen angstaanjagend. De zware dreunen maken zoveel indruk dat het resterende deel van het album het moeilijker heeft om te overtuigen. Desalniettemin is Visions een volgend geslaagd hoofdstuk in de carrière van Tim Hecker.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Tim Hecker Label:Konkurrent
Cover White Lies - BIG TV

White Lies - BIG TV White Lies heeft een droom. Die droom is niet langer om nu hits te scoren....