RECENSIE: Kings of Leon - Mechanical Bull

KOL
2013-10-24 De toekomst van de Amerikaanse band Kings Of Leon hing even aan een zijden draadje. Tijdens de tour van het vijfde album Come Around Sundown liepen de spanningen binnen de band hoog op. Zanger Caleb Followill kampte met een hevige alcoholverslaving en werd na een desastreus optreden (waarbij Caleb vroegtijdig het podium verliet) door de overige bandleden verplicht naar een afkickkliniek te gaan. De rest van de Amerikaanse tournee werd gecancelled en de band lastte voor onbepaalde tijd een pauze in. Toch werd er dit jaar weer een nieuw album aangekondigd: Mechanical Bull. Het zou een plaat moeten worden die de fans het teleurstellende vorige album zou moeten doen vergeten.

Met de singles zit het in ieder geval wel snor; 'Supersoaker' en 'Wait For Me' zijn twee krakers die toen terugdenken aan 's bands doorbraakalbum Only By The Night. Toch hebben veel mensen de band inmiddels opgegeven. Na drie sterke platen viel het grote publiek massaal voor de Kings. De singles 'Sex On Fire' en 'Use Somebody' werden instant klassiekers, die zorgden voor uitverkochte stadions. Zoals wel vaker het geval bij grote doorbraken, is het moeilijk om aan de top te blijven. En sta je aan de top, heeft men de neiging om je naar beneden te halen. Deze zesde plaat werd ineens een hele belangrijke; het zou de band weer credible moeten maken.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Mechanical Bull is een solide, goed uitgebalanceerde en gewoon goede plaat geworden. Het speelplezier spat ervan af, Caleb klinkt beter dan ooit en de songs zijn eindelijk weer eens wat minder simpel. Waar de band op voorgaande albums nog eens de neiging had om drie-akkoordensongs te schrijven met weinig tekst, kiest de band op deze langspeler voor interessantere muzikale invullingen. Het rockt weer ('Don't Matter'), blues wordt niet geschuwd ('Family Tree') en het lukt de band hier om weer eens een ballad te schrijven die niet saai is (het met strijkers opgeleukte 'Comeback Story'). Het merendeel van de rest van de songs is gewoon léúk; niets meer, niets minder. Maar sinds wanneer is er iets mis met gewoon een léúke plaat?
Recensent:Etan Huijs Artiest:Kings of Leon Label:RCA
Cover Minyeshu - Black Ink

Minyeshu - Black InkIn Nederland zal de naam Minyeshu veel mensen vreemd in de oren klinken. In...