RECENSIE: Sleigh Bells - Bitter Rivals

Sleigh Bells
2013-11-14 Na Treats uit 2010 en Reign Of Terror uit 2012 komt Sleigh Bells nu met haar derde album. De rolverdeling binnen de band is nog steeds duidelijk: Alexis Kraus doet alle vocalen en Derek Miller bespeelt alle instrumenten. Dit laatste betreft voornamelijk de gitaar en de drumcomputer, maar daarnaast horen we in ‘Sing Like A Wire’ ook een prominente synthesizer. En verder schijnt Sleigh Bells tegenwoordig ook een drummer te hebben, zij het voorlopig nog alleen voor live optredens.

Miller en Krauss schreven alle songs op Bitter Rivals samen en Miller produceerde het album. Muzikaal gezien trekt het tweetal de lijn van de eerdere albums door, zij het met een paar kleine wijzigingen, waaronder de genoemde synth. Nog steeds veel beukende drums en scheurende gitaren dus, en daar overheen de zang van Krauss die soms poeslief is, maar ook zeer agressief kan zijn.

Bitter Rivals opent met de titeltrack en deze begint vrij rustig met een akoestische gitaar en wat vage samples. Na een halve minuut barst het geweld echter lekker los. In ‘Sugarcane’ horen we net iets meer gruis en deze track is ook wat minder hoekig. ‘Minnie’ bevat een paar rustige passages, waarin Krauss zich van haar liefste kant laat horen. In de rest van het nummer horen we echter traag maar keihard doorbeukende drums en een zangeres die zich de longen uit het lijf schreeuwt.

In ‘Young Legends’ horen we opnieuw de akoestische gitaar en ook de synthesizer wordt weer gebruikt. Door de redelijk open productie en het ontbreken van de scheurende gitaren is dit de meest toegankelijke song op Bitter Rivals. En bovendien een van de betere. Andere uitschieters zijn ‘To Hell With You’ dat ook relatief rustig is, en ‘You Don’t Get Me Twice’. Deze song kun je met een beetje goede wil zelfs catchy noemen.

De laatstgenoemde nummers laten horen dat Sleigh Bells eigenlijk gewoon popmuziek maakt. Alleen gaat deze wel vaak verborgen onder een hele berg lawaai. Voor wie hiervan houdt is Bitter Rivals opnieuw een prima plaat met, zeker op de tweede helft, een flink aantal goede songs.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Sleigh Bells Label:Pias
Cover Moby - Innocents

Moby - InnocentsHet album Play van Moby is een van de best verkochte elektronische albums...