RECENSIE: Maxïmo Park - Too Much Information

Maximo Park
2014-03-06 De in 2000 opgerichte band Maxïmo Park debuteerde in 2005 met het zeer overtuigende album A Certain Trigger. Opvallend aan deze plaat was vooral de urgentie waarmee de meeste songs gebracht werden. Too Much Information is alweer de vijfde plaat van de vijfkoppige band uit Newcastle. Het album werd door de band zelf geproduceerd, maar de heren kregen hierbij wel wat hulp van Dave Okuma (The Invisible) en David en Peter Brewis (Field Music).

De sound van Maxïmo Park is door de jaren heen wel wat veranderd. Zo hebben synthesizers en andere elektronica geleidelijk aan steeds meer ruimte gekregen. Ook heeft de gedrevenheid van de eerste platen deels plaatsgemaakt voor een rustiger, haast onderkoeld geluid. Deze veranderingen zijn van plaat tot plaat hoorbaar en zetten zich voort op Too Much Information. Zo is ‘Leave This Island’ waarschijnlijk de meest elektronische song die de band ooit opnam en ook in bijvoorbeeld ‘Brain Cells’ spelen elektronische geluiden de hoofdrol.

Naast deze op elektronische leest geschoeide songs, maakt Maxïmo Park ook nog gewoon gitaarliedjes, waaronder het melodieuze ‘Lydia, The Ink Will Never Dry’, het wat bombastische ‘Drinking Martinis’ en het wat ruwere en hoekigere ‘My Bloody Mind’. Deze laatste song doet sterk denken aan het oudere werk van Maxïmo Park. Dit geldt ook voor het gejaagde ‘Her Name Was Audre’.

In ‘Is It True’ combineert de band ijle gitaren met een elektronische beat en dit levert een sterke, duidelijk aan de jaren ’80 refererende song op. Een ander hoogtepunt is albumafsluiter ‘Where We’re Going’, dat nogal doet denken aan het werk van ‘Ocean Colour Scene’.

Op de luxe editie van Too Much Information vinden we naast de elf originele nummers ook nog een zestal covers. Deze staan op een aparte cd, die de titel Too Much Information EP heeft meegekregen. Deze covers vormen een leuk extraatje en zijn bovendien nogal verrassend. Covers van de Britse postpunkbands The Fall en Young Marble Giants lagen wellicht in de lijn der verwachting, maar daarnaast heeft Maxïmo Park gekozen voor van een drietal singer-songwriters uit de country- en folk-hoek: Townes van Zandt, Leonard Cohen en Nick Drake. De laatste cover is van de Amerikaanse shoegaze/dreampopband Mazzy Star. Verrassend en bovendien heel goed uitgevoerd.

Hoewel Maxïmo Park de sterke debuutplaat waarschijnlijk nooit meer zal evenaren, is ook Too Much Information weer een prima album met een flink aantal goede songs. Bovendien blijft Maxïmo Park steeds zoeken naar nieuwe wegen en dat siert de band.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Maxïmo Park Label:Pias
Cover Irie Révoltés - Allez

Irie Révoltés - Allez “Here comes the sun…” . Het is weer lente en de lente leent zich uitstekend...