RECENSIE: Suicide Silence - Ending Is The Beginning

Suicide
2014-05-02 Mitch Lucker overleed op 1 november 2012 aan de gevolgen van een motorongeluk. Zijn band Suicide Silence en zijn fans bleven verslagen achter, maar zijn familie nog meer. Om zijn dochter Kenadee Lucker een goede educatieve toekomst te bieden heeft de metalgemeenschap zich samen met de overgebleven bandleden bij elkaar geraapt en een show opgezet ter nagedachtenis van Mitch. Dit evenement vond plaats op 21 december 2012 en alle opbrengsten hiervan gaan naar het Kenadee Lucker Education Fund. Uiteraard zijn er opnames gemaakt en zodoende kunnen wij Hollanders een duit in het zakje doen. De opname draagt de titel Ending Is The Beginning en is een waar eerbetoon aan de schreeuwlelijkerd die growls en squeels vanuit het allerdiepste puntje van zijn tenen kon laten komen.

Op deze avond werden ruim twintig nummers ten gehore gebracht, waarbij voor iedere track weer een andere zanger uit de hoge hoed getoverd werd. Bij deze even een kleine greep uit het aanbod: Johnny Davy (Job For A Cowboy), Greg Wilburn (The Devastated), Brook Reeves (Impending Doom), Phil Bozeman (Whitechapel), Danny Worsnop (Asking Alexandria), Tim Lambesis (As I Lay Dying), Randy Blythe (Lamb Of God). Leuke bijkomstigheid is dat de nieuwe zanger Eddie Hermida (ook wel bekend van All Shall Perish) te horen is op de track ‘Slaves To Substance’.

Wat deze gastoptredens allemaal duidelijk maken was dat Mitch Lucker iets deed wat vrij uniek was en moeilijk te evenaren is voor velen. De omschakeling tussen de hoge squeels en de diepe grunts is niet voor alle brulboeien zo maar weggelegd. Toch is het mooi om te zien en te horen hoe op deze manier een complete gemeenschap bij elkaar komt om één iemand te herdenken. Het valt wel te stellen dat de emotie die hier onder ligt goed voelbaar is.

Een emotie die vooral goed voelbaar is bij de covers die gespeeld worden. Zo brengt Robb Flynn van Machine Head een akoestische ode genaamd ‘Die Young’ ten gehore, zoals Ronnie James Dio die ooit opnam met Black Sabbath. Mitch Lucker is zelf ook van de partij, zij het als een bandopname van zijn vocalen, terwijl zijn bandgenoten ‘Engine #9’ van Deftones spelen. Zonder de beelden gezien te hebben, is de emotie in de zaal goed te peilen. Bijzonder is echter de keuze om metalicoon Max Cavalera zijn eigen nummer ‘Roots Bloody Roots’ op te laten dragen aan Mitch. Met de typisch getitelde afsluiter ‘You Only Live Once’ zorgt Randy Blythe ervoor dat het dak er voor een laatste keer vanaf gaat.

Niet alleen is Ending Is The Beginning een respectvol eerbetoon aan de man die op veel te jonge leeftijd overleed, het is tevens een sterke bundeling van de beste nummers van Suicide Silence. Kortom, een CD/DVD die geschikt is voor iedereen die nog niet zo bekend is met de deathcore-formatie, maar nog meer voor de mensen die hun steentje willen bijdragen aan de nagedachtenis van Mitch Lucker.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Suicide Silence Label:Century Media
Cover Gus G. - I Am The Fire

Gus G. - I Am The FireSlash, Zakk Wylde, Steve Vai, Joe Bonnamassa, Jimi Hendrix. Het zijn maar...