RECENSIE: Indian Red Lopez - Commit

IRL
2014-07-23 IndianRedLopez is een, in ons land nog vrij onbekende, vijfkoppige indieband uit Schotland. Commit is alweer het tweede album van de groep. Drie van de vijf bandleden, waaronder de zanger, spelen gitaar. Daardoor was het eerste album Empty Your Lungs And Breathe vooral een gitaarplaat. Op de opvolger wordt meer gebruik gemaakt van elektronica, hoewel de gitaren ook nog steeds duidelijk aanwezig zijn. De stijl van de nieuwe plaat is daarmee het best te omschrijven als een mengeling van New Order, Interpol, Chvrches en Editors. Kortom, moderne muziek met hier en daar invloeden uit de jaren tachtig.

Commit is geen album dat direct bij de eerste luisterbeurt lekker in het gehoor ligt. De belangrijkste reden daarvoor is de volle productie, waardoor de instrumenten en de zang so elkaar soms lijken te verdrukken. Het is wel een plaat die bij elke draaibeurt beter gaat klinken. Dit komt met name door de gelaagdheid van de nummers, waarbij in de meeste liedjes, onder de oppervlakte, interessante dingen gebeuren. De ene keer is dat een tempowisseling, zoals in het rustige nummer ‘Core’. De andere keer is dat een mooie gitaarriff, zoals in het Editors-achtige ‘At Night I Dream Of Stormy Seas’ of een leuke synthesizermelodielijn die doet denken aan een doedelzak in afsluiter ‘Commit‘. Daarnaast is ook het nummer ‘No Longer Dying’ een uitschieter, vanwege het catchy synthesizerloopje. Ook één van de weinige up-tempo liedjes ‘Taking A Fall For Me’ lijkt de nodige hitpotentie te hebben.

De teksten van het album zijn erg melancholisch. Liefde en liefdesverdriet vormen de centrale thema’s. En hoewel de zanger Michael Chang geen hele krachtige stem heeft, weet hij de teksten toch overtuigend over te brengen. Op het nummer ‘Any Given City’ wordt meegezongen door Katie Buchan. Zij is de dochter van CS Buchan met wie IndianRedLopez dit nummer als één kant van een gezamenlijke vinylsingle heeft uitgebracht.

IndianRedLopez heeft met Commit een interessante koerswijziging ingezet, wat mooie nummers en een kwalitatief hoogwaardige plaat heeft opgeleverd. Als de band nu nog ‘de kunst van het weglaten’ had toegepast, zou het resultaat in zijn geheel wellicht nog overtuigender en pakkender zijn geweest
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Indian Red Lopez Label:Konkurrent
Cover Womans Hour - Conversations

Womans Hour - ConversationsDe formule is simpel: Men neme een gezonde dosis dromerige...