RECENSIE: Tv on the Radio - Seeds

TVOTR
2014-12-15 Seeds is voorTV On The Radio (TVotR) een belangrijk moment uit haar imposante carrière. Na een decennium lang enorm succesvol te zijn geweest als vijftal kwam net na het verschijnen van het vierde album Nine Types Of Light bassist Gerard Smith te overlijden. Nu, drie jaar later, heeft de groep zichzelf weer bij elkaar geraapt en komt het met album nummer vijf. Seeds gaat eigenlijk verder waar Nine Types Of Light geëindigd was. Een toegankelijker geluid dan vroeger, maar nog steeds met grote ambities en een overvloed aan creativiteit en kwaliteit.

Mede doordat ze die kwaliteit in overvloed hebben zijn ze niet op zoek gegaan naar een nieuw bandlid. De taken op de bas worden overgenomen door Jaleel Bunton, die tot op heden achter de drumkit zat. Bunton is een wat meer rechtgeaard bassist dan Smith, maar dit past goed bij de stijl van Seeds. Meer dan ooit sluipt deze namelijk richting de mainstream. Waar TVoTR de melodieën vroeger altijd diep verpakte in lagen excentriciteit staan ze hier naakt en vooraan. Het prettige gevolg hiervan is dat de stem van frontman Tunde Adebimpe in volle glorie te bewonderen is. Op nummers als ‘Careful You’ en ‘Could You’ weet hij precies de juiste emotie in zijn toch al zo expressieve stemgeluid te leggen. Zelfs op de wat mindere momenten zoals op ‘Test Pilot’ of ‘Ride’, twee nummers die onder de hoede van bijna elke andere band niet meer dan vullers zouden zijn, weet Adebimpe het geheel naar een hoger niveau te tillen.

Waar in de eerste helft van de plaat de elektronische invloeden de overhand voeren (‘Happy Idiot’ en ‘Could You’ zijn erg dansbaar), worden op latere nummers de gitaren flink naar voren geschoven. ‘Lazerray’ is de meest onstuitbare rocker die ze ooit gemaakt hebben, een opgevoerde stormram die het in de festivaltent evengoed zal doen als in de woonkamer. Het zorgt voor een hernieuwde energie die de plaat goed kan gebruiken.

Het enige wat Seeds tegen zich heeft is de oneerlijke vergelijking met vroeger, toen TVotR met Desperate Youth, Blood Thirsty Babes een hele scene op zijn kop zette en met Return to Cookie Mountain levens deed veranderen. Dat zal Seeds niet gaan doen, maar dat is ook niet de intentie. Ze zijn er op uitgetrokken om een toegankelijke indierocker te maken en daar zijn ze honderd procent in geslaagd. Het nieuwe TV On The Radio wordt gekenmerkt door een groot zelfvertrouwen, verdiend door een carrière lang geen valse noot te kraken. Ook Seeds gaat daar helemaal niets aan veranderen.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Tv on the Radio Label:Universal
Cover Wild Child - The Runaround

Wild Child - The RunaroundHet zes-koppige Wild Child heeft zich de afgelopen jaren flink naar de top...