RECENSIE: Afterpartees - Glitter Lizard

Afterpartees
2015-01-15 Best knap, met slechts één grote release (de 7” First/Last) een livereputatie in eigen land neerzetten. De Limburgse band Afterpartees flikte het: niet alleen door enorme inzet om het te maken in eigen land (meedoen aan Nu of Nooit, 3FM Serious Talent worden), maar ook door de energie en humor die van de band afspat. Waar Afterpartees optreedt, wordt de tent afgebroken. Er wordt gerend, gemoshed, gesprongen, gejoeld en zelfs gezoend op het podium. De vele shows, voor een groot deel gevuld met uitstekend gespeelde covers (onder andere poppunk-klassiekers als ‘Get Over You’ van The Undertones en ‘One Track Mind’ van Johnny Thunder) lieten al een typische stijl en genreafbakening horen voor de band, maar maakten het publiek vooral nieuwsgierig naar eigen werk. Na het optreden op Pinkpop vorig jaar tekende Afterpartees bij Excelsior en dat betekende al snel de komst van een langverwacht debuutalbum.

Deze maand verschijnt dan eindelijk het debuut van Afterpartees, volledig gevuld met eigen werk: Glitter Lizard. Het album bevat een twaalftal rauwe, energieke en rammelende powerpopsongs met duidelijke garage- en punkinvloeden. Druk op play en binnen dertig seconden heb je wel door hoe het zit met deze band: ‘Loverboy Loco’ begint met een gil, gevolgd door een catchy riff en opzwepende drums. No-nonsense powerpop die live dan weer met een mooie dosis nonsense gebracht kan worden. Glitter Lizard zoekt aanvankelijk nog naar de memorabele riff of een consistente sfeer, maar na een aantal nummers, zeker op de tweede helft van het album, komt alles op z’n pootjes terecht. Eerder uitgebrachte singles ‘First/Last’, ‘Girls Like You’ en nieuwkomer ‘Lilly’ zijn de songs die het echte kauwgompopgevoel uitstralen: puberromantiek op de skatebaan, losgaan op powerpop op je slaapkamer, zoenen bij de kluisjes; de perfecte soundtrack voor een Dazed & Confused-achtige cultfilm. Teksten over romances en break-ups spannen de kroon, maar het zijn vooral de wat rustigere, breekbaardere en soms eenzame nummers als ‘Stuck On The Nightshift’ en ‘Wonderwall (Floating)’ die de energieke riffs memorabel houden en het album als geheel boeiend houden. Afsluiter ‘Red Bull’ blaast het verhaaltje weer net zo hard uit als het begon.

Het artwork van Glitter Lizard is niet alleen de perfecte bedroom poster op menig tienerslaapkamer, de kwaliteit van de songs overstijgt het bereiken van alleen jonkies: Afterpartees heeft meer in huis dan het worden van de zoveelste meisjesband. De zang van Niek ‘Nakkie’ Nellen is één van de troefkaarten: zijn stemgeluid is rauw, jong, af en toe puberaal en brutaal, en wordt ter ondersteuning soms bijgestaan door hoge, cheesy achtergrondkoortjes; een perfecte match met de sfeer en klanken van de muziek. Verder overstijgt Glitter Lizard niet alleen de clichégrenzen van het genre, maar ook de geografische grenzen van eigen land: de nummers klinken redelijk tijdloos en niet geografisch specifiek: een kwaliteit die niet alleen een doorbraak in Nederland, maar ook over de grens kan betekenen. Glitter Lizard grijpt terug en heeft duidelijke invloeden, maar klinkt toch fris en eigenzinnig en dat maakt van dit album een bovengemiddeld goede rockplaat.
Recensent:Dave Coenen Artiest:Afterpartees Label:Excelsior Recordings
Paeonia

Man From The South - PaeoniaRuim twee jaar hebben we moeten wachten op het tweede album van Man From The...

Cover Bastille - VS. - Other People`s Heartaches Part. III

Bastille - VS. - Other People`s Heartaches Part. III Dilemma. Ga je verder op het pad van alternatieve rockgroep, of buig je voor...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT