RECENSIE: Iamthemorning - Lighthouse

iamthemorning
2016-05-06 Het Russische Iamthemorning liet op haar vorige plaat Belighted al horen uitstekende kwaliteit te kunnen leveren. De licht alternatieve, progressieve muziek paste prima bij het befaamde Kscope label. De band kon haar ei daar volledig kwijt. Ook op haar derde album Lighthouse zet het duo uit Sint Petersburg haar ingeslagen weg voort. Dat houdt in dat de muziek van de klassiek geschoolde pianist Gleb Kolyadin en zangeres Marjana Semkina weliswaar niet meer verrast, maar dat de kwaliteit ervan evident is. Naast Kolyadin en Semkina wordt Iamthemorning bijgestaan door Porcupine Tree leden Gavin Garrison (drums) en Colin Edwin (bas), waardoor de ritmes van hogeschoolniveau zijn.

Lighthouse is een conceptalbum dat ons voert door alle fases van een psychische ziekte, waarbij de band geïnspireerd is geraakt door het leven en het werk van Virginia Woolf en Sylvia Plath, twee schrijfsters die zichzelf, lijdend aan psychische aandoeningen, van het leven beroofden. Het onderwerp zorgt er vanzelfsprekend voor dat het album een wat droevige en serene sfeer heeft gekregen.

De muziek van Iamthemorning draait bijna helemaal om het fragiele, tegen het klassiek aanleunende; pianowerk van Kolyadin en de loepzuivere stem van Semkina. Hierdoor zijn ook nu de referenties naar Kate Bush en Tori Amos weer ruimschoots aanwezig. Zeker in songs als ‘Libretto Horror’, ‘Matches’ en ‘Belighted’.

Naast de bekende elementen heeft Iamthemornig ook wat andere ingrediënten aan de muziek toegevoegd zoals een koortje in ‘Sleeping Pills’ en de serene zang van Mariusz Duda (Riverside) in het titelnummer. Het filmische en instrumentale ‘Harmony’ begint met een fraaie fluitsolo waarna de klassieke pianonoten het weer overnemen. Tegen het einde horen we een fraaie gitaarsolo zodat we ook nog korte tijd de term progrock van stal kunnen halen.

In ‘Chalk And Coal’ gaan Harrison en Edwin lekker los, waardoor er op een paar momenten een licht Porcupine Tree gevoel ontstaat. Het instrumentale ‘Post Scriptum’, gedragen door fraai vioolspel en subtiele jazzy ritmes, maakt de plaat in stijl af.

Lighthouse is een album van topkwaliteit, dat wel even tijd nodig heeft om je eigen te worden, maar Iamthemorning weet met haar rustige muziek wederom te betoveren en verveelt geen moment.
Recensent:Jan Didden Artiest:Iamthemorning Label:Kscope
Cover Giants - Break The Cycle