RECENSIE: Little Man Tate - About What You Know

Little Man Tate - About What You Know
2007-03-05 'Man I hate your band….!' Ja, daar is ie dan eindelijk. Little Man Tate's debuut About What You Know liet even op zich wachten, maar van uitstel komt in dit geval geen afstel. Wel even een andere albumtitel, maar dat mag de pret niet drukken na een paar singles verder.

Little Tate Man is een kwartet uit Sheffield en wil niet het zoveelste bandje zijn dat probeert mee te liften op het succes van hun geslaagde voorgangers. De belangrijkste drijfveer voor hun muzikale uitspattingen is dat het leven één groot feest is. Geen onbekend fenomeen aangezien Britse poprock-bandjes wel vaker zingen over de plaatselijke disco, bier, vrouwen en borsten. Ofwel: feesten is de enige manier om de sleur van alledag te doorbreken. Come on lads, het is vrijdagavond! Little Man Tate zal nooit en te nimmer depressief in een hoekje wegkwijnen, want de kleine man gaat gewoon vrolijk door.

En dat allemaal voor een band met de gemiddelde leeftijd van dertig plus. Of er een lineair verband bestaat tussen leeftijd en kwaliteit is hier natuurlijk de brandende vraag. Aan de eerste track zal het niet liggen, want 'Man I Hate Your Band' is meteen het beste nummer van de hele debuutschijf. Aan deze song is aandacht besteed en dat hoor je duidelijk terug. Zo is 'European Lover' ook van een aardig kaliber en brengt 'Court Report' je een permanente glimlach op je gezicht. Vrolijke poprock wat de klok slaat dus. Helaas geldt dat niet voor de hele plaat. About What You Know lijkt ook aardig wat opvulmateriaal te herbergen en dat wordt pijnlijk duidelijk als je bijvoorbeeld de ballad 'This Must Be Love' voorbij hoort komen. Natuurlijk deelt niet iedereen die mening, want deze ode aan de eerste tongzoen is toevallig wel de volgende single die eind maart uit zal komen.

Het debuut van Little Man Tate haalt het niveau van hun buurjochies uit Sheffield bij verre na niet. Met andere woorden: kwaliteit komt dus niet altijd met de leeftijd. Er vallen weliswaar geen arctische hoogtes te halen voor deze vrolijke Britten, maar dat zal hen weinig deren. Britse poprockbandjes zijn in en iedereen krijgt zijn eigen fifteen minutes of fame. Een wederom uitverkochte London Calling zonder bekendmaking van de line up spreekt boekdelen.
Recensent:Roxana König Artiest:Little Man Tate Label:Yellow Van Records
Cold War Kids- Robbers & Cowards

Cold War Kids - Robbers & CowardsHet eind vorig jaar verschenen album Robbers & Cowards van de...