RECENSIE: Bergfilm - Constants

Bergfilm
2017-04-24 De bandnaam van deze groep uit Keulen is afgeleid van een Duitse term om natuur-, cultuur- en documentairefilms te omschrijven die aan het begin van de twintigste eeuw werden gemaakt bij het ontstaan van de cinema.Constants is het debuutalbum van de Duitse band Bergfilm en komt vier jaar nadat het collectief haar EP Open Home uitbracht. De liedjes zijn oorspronkelijk geschreven op een akoestische gitaar, maar in het opnameproces vertaald naar dynamische songs waarbij persoonlijke teksten met synthesizers en stuwende drums worden gecombineerd. Bergfilm haalt zijn inspiratie verder bij Mount Kimbie, Caribou en Editors vandaan. De uiteindelijke tracks werden allemaal opgenomen met een taperecorder en de band vermijdt het gebruik van samples, loops, herhaling en formules.

Dat de band zijn inspiratie ook bij muziek uit de vroege jaren ’80 vandaan haalt is te horen op opener ‘Open Here’. De energie blijft nochtans op de achtergrond, waardoor het album helaas wat muffig opent. Bij ‘Rules’ doet de percussie in combinatie met de synths zijn werk, waardoor het geheel wat meeslepender is. Slecht klinken doet het niet, hoewel de soms Nick Cave-achtige zang een echte vorm van eigenheid in de weg staat.

Het vrolijke ‘California’ en energieke ‘The Line’ weten de aandacht iets beter vast te houden, maar het is vaak de gezapige zang die de kracht uit het geheel halen. Ook bij het donker aandoende ‘Gloom’ staat de zang te scherp tegenover het geluid wat de band uit zijn hoge hoed tovert.

Op ‘I Let You Roll’ gaat het viertal helemaal over de kop, hier gooit het kwartet allerlei invloeden op een grote hoop. Akoestische gitaren, synthesizers, tempowisselingen, breaks, het is alles bij elkaar een rommeltje. En ook de titeltrack ‘Constant’ heeft hier last van.Hier worden een aantal dingen duidelijk. Ten eerste dat jaren ’80 inspiratie meer een gimmick is dan dat het een eigenheid aan het geheel meegeeft. Ten tweede dat de muziek op Constants nogal geforceerd aanvoelt. De plaat mist een goede dosis ongedwongenheid en in dit geval was een less is more-aanpak geen verkeerde geweest.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Bergfilm Label:Pias
Cover Hajk - Hajk

Hajk - Hajk‘De lente kan beginnen’, moet het Noorse collectief Hajk hebben gedacht...