RECENSIE: Mick Flannery - I Own You

Flannery
2017-08-04 Mick Flannery is boos. Boos op de consumptiemaatschappij, boos op Hollywood, boos op zichzelf. En wat doe je dan als jezelf respecterende singer-songwriter: juist, je brengt een plaat uit waarop je vol vuur je hart uitstort. Het vijfde album van de Ierse Flannery heft de veelzeggende titel I Own You meegekregen, en is allesbehalve een doorsnee singer-songwriter plaat geworden.

Flannery is een verrassend veelzijdig vocalist, zo blijkt op I Own You. Van een raspende voordracht op het titelnummer, tot staccato zang op ‘One Of The Good Ones’ en klinken als een jonge Tom Waits op ‘How High’ en ‘Like Chain’: nergens klinkt het geforceerd of zwak. Bovendien levert het een bijzonder gevarieerde plaat op die eigenlijk alleen richting het einde niet meer weet te verrassen. Wat met name opvalt is hoe goed de melodische overgangen tussen Flannery’s zinnen zijn. Hij blijkt een meester in het spelen met klemtonen, wat zeker op de eerste helft van het album soepel lopende en pakkende nummers oplevert.

Catchy mag het dan wel worden, maar leg de teksten er naast en er tekent zich een veel minder optimistisch verhaal af. Flannery is vaak hard en ongenuanceerd, waarbij vooral het titelnummer en ‘Cameo’ er bovenuit steken. Desondanks is er ook tekstueel veel variatie te vinden op I Own You. We horen ook Springsteen-achtige teksten (’How High’) en kaal geproduceerde, sentimentele nummers (‘Any Old Song’).

Met die laatste categorie wordt ook meteen het zwakke punt van de plaat aangestipt. Maakt Flannery zich niet boos en is de zang wat minder spannend, dan blijft er weinig over en gaat het snel klinken als een doorsnee singer-songwriter album. Met name de laatste drie nummers voegen daardoor niets toe aan de plaat, die dan ook een beetje als een nachtkaars uitgaat.

Het mag de pret echter nauwelijks drukken, want I Own You is een verrassend sterke plaat geworden. Flannery heeft lak aan genreconventies en weet zijn boosheid uitstekend om te zetten in bijtende, met overtuiging gezongen teksten. Muzikaal sluit alles goed aan op zijn stem, maar overal staan de instrumenten duidelijk in dienst van zijn stem. Een gedurfde keuze die goed uitpakt doordat Flannery met alleen zijn zang nummers weet te dragen. Combineer dat met de veelzijdigheid van de nummers en I Own You is een prima plaat geworden.
Recensent:Bart Hovens Artiest:Mick Flannery Label:Universal
Cover Girlpool - Powerplant

Girlpool - PowerplantIn de wereld van de duo’s telt Girlpool niet meer mee. Na in 2015 succes te...