RECENSIE: Joia - Living It Now

JOIA
2017-07-07 Het gaat de Rotterdamse Joia voor de wind. Na haar succesvolle studie aan Codarts stond ze vorig jaar in de finale van de Grote Prijs van Nederland in Paradiso. Ze maakte haar eerste videoclip voor ‘Silver Plate’ en was ook finalist in de Music Matters Award. Een veelbelovend nieuw Nederlands talent dus, die haar kunnen op debuutalbum Living It Now mag laten horen. Op deze plaat werkte ze samen met Bas van Holt, Wannes Salome en Sam Jones. Bovendien mocht ze haar als eerste artiest gebruik maken van de Småland Studio’s in Zweden, waar de stereomix in 5.1 Dolby Surround gemasterd werd.

Voor haar muziek haalt de artieste haar mosterd voornamelijk bij de pop en rock. De verzameling instrumenten (en soms gebruiksvoorwerpen) die ze voor haar debuut uit de kast haalt is indrukwekkend: dozen, flessen, een traporgel, blazers, een kapotte vibrafoon en fluitjes zijn slechts een greep uit het hele assortiment. Onder die laag geluiden liggen veel mooie liedjes die ondanks de grote variatie geluiden erg makkelijk wegluisteren. Na het vrolijke ‘Love Song’ en ‘Living It Now’ toont Joia zich ook van haar kwetsbare kant met het gevoelige ‘Just What I Need’. Een piano, wat gitaren en blaasinstrumenten zijn voldoende bij dit intieme liedje dat op het einde nog een krachtige eindspurt laat horen.

Thematisch gezien heeft Joia de zoektocht naar liefde centraal gesteld.Zelf is ze van mening dat er geen norm voor liefhebben meer is. Grappig genoeg heet het eerste nummer ‘Love Song’, maar Living It Now is allesbehalve een standaard plaat over dit vaak bezongen thema. Op ‘Wandering Heart’ bezingt ze de zoektocht naar liefde op een lieflijke manier, met haar indrukwekkende stem weet ze dit kalme liedje naar een fraaie climax te trekken. Ook op ‘Keeper’ zijn haar zangkunsten imponerend.

De liedjes op Living It Nowgaan soms over contrasten, stellen vragen en de artieste lijkt soms met haar teksten dingen in twijfel te trekken. Daarmee heeft Living It Now een interessante onderlaag. Een ding is zeker: over haar muziek hoeft Joia niet te twijfelen, die is helemaal in orde. Living It Now is muzikaal en tekstueel een mooie plaat met een aantal prachtige momenten.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Joia Label:It\'s All Happening
Cover Bob Wayne - Bad Hombre

Bob Wayne - Bad HombreSinger, Songwriter, Storyteller, Nomad. Dat is Bob Wayne in een notendop....