RECENSIE: Moke - Shorland

Moke - Shorland
2007-04-24 Wanneer je Paul Weller als mentor en fan hebt kan het al bijna niet meer mis gaan met je band. Voordat hun debuutalbum af was stonden ze al twee keer in het voorprogramma van de voormalig zanger en gitarist van The Jam. Inmiddels is Shorland uitgekomen en wordt Moke overspoeld met complimenten.

Wanneer je opgegroeid bent in Belfast, doe je (ongewild waarschijnlijk) genoeg inspiratie op om een album te vullen als componist. De jarenlange oorlog en problematiek in deze Noord-Ierse stad is ook de rode draad van dit album. Ook hier gaat het bekende cliché op dat traumatische ervaringen tot prachtige liedjes leidden. Shorland gaat verder waar de vorige band van zanger/gitarist Felix Maginn, Supersub, was gebleven. Goede Britpop van Nederlandse bodem maken.

Bij Moke krijgt Maginn hulp van andere ervaren muzikant. Drummer Rob Klerkx speelde samen met hem in Supersub, Eddy Steeneken speelde voorheen in de door Britpop geïnspireerde band Flemming en gitarist Phil Tilli heeft zijn sporen verdiend bij de Tröckener Kecks. Alleen bassist Marcin Felis is relatief onbekend. De ervaring van deze muzikanten is terug te horen op dit album. De nummers klinken doordacht en zitten goed in elkaar. De eerste single van het album, ‘Last Change’ is al behoorlijk op weg een hit te worden. Moke is een aanwinst voor de Nederlandse popmuziek en kan wellicht ook buiten de landsgrenzen doorbreken. Eén fan in Groot-Brittannië hebben ze in ieder geval al.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Moke Label:Pias
Campus - Inside the mind

Campus - Inside the Mind of a Serial KillerDe combinatie van de bandnaam en de titel van dit album lijkt op dit moment...