RECENSIE: Radiohead - Airbag/ How Am I Driving

Radiohead - Airbag
2007-04-11 Nadat in de zomer van 1997 OK Computer was verschenen, bracht Radiohead in april 1998 de EP Airbag / How Am I Driving? op de Amerikaanse markt. Deze EP, met 8 B-kanten van de singles behorende bij OK Computer, waarvan 7 unreleased, werd genomineerd voor een Grammy, maar is al jaren nergens meer te koop. Gelukkig voor alle Radiohead-fans is Airbag / How Am I Driving? nu opnieuw uitgebracht, zij het in een gelimiteerde oplage.

Airbag / How Am I Driving? opent met het nummer ‘Airbag’ dat ook op OK Computer staat en hierna volgen dus 7 outtakes van ditzelfde album. OK Computer is zonder twijfel een van de belangrijkste platen van de afgelopen 15 jaar en werd onlangs door KinkFM luisteraars opnieuw verkozen tot beste album aller tijden. Outtakes van dit album zijn dus sowieso interessant, maar zijn ze ook goed? Nou, dat zijn ze zeker. Hoogtepunt van deze EP is ‘Polyethylene’, dat zich kan meten met het beste werk van Radiohead, maar ook de andere tracks zijn stuk voor stuk de moeite waard. ‘Pearly*’ en ‘Palo Alto’ zijn gewoon steengoede, typische Radiohead nummers. Het laatste nummer heette overigens eerst ‘OK Computer’ en werd afgewezen voor het album. Later werd het bijgeschaafd, de titel werd veranderd en het nummer eindigde dus uiteindelijk als
B-kant.

‘Meeting In The Aisle’ is een instrumentaal nummer waarvan de beats werden geprogrammeerd door Henry Binns en Sam Hardaker van Zero 7. In dit nummer hoor je duidelijk dat de groep al bezig was met de sound die ze later op Kid A zouden perfectioneren. ‘A Reminder’ begint een beetje ambient, maar zodra Thom Yorke gaat zingen blijkt het toch een typische Radiohead-track te zijn.

Airbag / How Am I Driving? is een goede aanvulling op OK Computer en doet eigenlijk maar weinig onder voor het album zelf. Voor fans van Radiohead is dit een must-have, maar ook voor anderen is deze EP zeker een aanrader. Eigenlijk heb ik maar één belangrijke aanmerking op Airbag / How Am I Driving?: de speelduur van 25 minuten is wat aan de korte kant. Zijn er niet nog meer outtakes? Als ze er zijn zullen we daarop wel moeten wachten op de 25 jaar jubileum editie van OK Computer Ik ben al aan het aftellen.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Radiohead Label:EMI Music

Mur-Dog - UnleashedAls sinds 2002 maakt het vijftal Mur-Dog vooral Tilburg en omgeving...

David Gray - Shine (best of)