RECENSIE: Gorillaz - D-Sides

Gorillaz – D-Sides
2007-12-02 Damon Albarn en zijn Gorillaz zijn erg goed in het uitmelken van hun succes. Zo verscheen na het titelloze debuutalbum al snel de b-kanten verzamelaar G-Sides. Nummers die afgevallen waren voor de plaat, eerst als b-kanten gebruikt en vervolgens samen met wat remixen op een album gezet. Kort hierna verscheen er ook nog een dubversie van het debuutalbum. Vanuit één serie studiosessies werden dus uiteindelijk 3 albums gefabriceerd, die de fans natuurlijk allemaal kochten. Gelukkig bevatte G-Sides een aantal behoorlijk sterke tracks en ook de dubplaat Laika Come Home was behoorlijk goed te pruimen. Al zullen dub-puristen daar waarschijnlijk anders over denken

Van het tweede Gorillaz-album Demon Days werden maar liefst 4 singles getrokken en dit leverde natuurlijk ook weer veel b-kanten op. Vandaar dat er nu D-Sides is. Op dit album zijn een aantal b-kanten verzameld, samen met wat ‘zeldzame’ tracks en demo’s. Verder bevat D-Sides een tweede cd, met daarop remixen van Gorillaz-nummers door onder andere DFA, Soulwax, Junior Sanchez en Hot Chip.

De eerste cd bevat dus de b-kanten en dergelijke. Sommige nummers zijn echt overduidelijke b-kanten, afgekeurd voor het album, maar zonde om weg te gooien. Opener ’68 State’ is bijvoorbeeld een instumentaal niemendalletje. Ook ‘Hongkongaton’ en het nachtclubjazz-achtige ‘Highway (Under Construction)’ halen niet het niveau dat we van Gorillaz gewend zijn. Hetzelfde geldt voor de ‘DARE’-demo ‘People’. Gelukkig hebben ze dit nummer later nog wat aangepast. Gelukkig bevat de eerste cd ook wel een aantal sterke tracks. War-child nummer ‘Hong Kong’, speciaal voor D-Sides opnieuw opgenomen, is bijvoorbeeld een hoogtepunt in het oevre van Gorillaz. Ook demo ‘Rockit’ is een leuk nummer evenals het stevige ‘We Are Happy Landfill’ en het noisy ‘Murdoc Is God’. Hoogtepunt is ‘The Swagga’, dat ook al op de limited edition van Demon Days te vinden was.

De tweede cd bevat 9 remixen, een aantal daarvan door bekende remixers en DJ’s. Sommige van deze remixen zijn erg goed. De DFA Remix van ‘DARE’ opent de tweede cd en is direct een van de hoogtepunten. Ook de Soulwax Remix van datzelfde ‘DARE’ is erg goed, evenals de Stanton Warriors Remix van ‘Feel Good Inc.’. De Schtung Chinese New Year Remix van ‘Dirty Harry’ is eigenlijk geen remix, maar meer een Chinese versie van het nummer, waarbij alle zang en rap partijen zijn vervangen door vocalen in het Mandarijn. Het resultaat is erg leuk. Dit laatste geldt lang niet voor alle remixen die op de tweede cd te vinden zijn. Het belangrijkste nadeel is echter het feit dat er dan wel 9 remixen op staan, maar dat er slechts 5 nummers zijjn geremixed. En ook al is ‘DARE’ een erg goed nummer, bij de derde remix begint het toch een beetje te vervelen.

D-Sides haalt het, ondanks een aantal zeer sterke tracks, toch niet bij G-Sides. Gorillaz-fans moeten deze plaat natuurlijk gewoon aanscahffen, maar voor anderen is D-Sides waarschijnlijk niet zo interessant.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Gorillaz Label:Parlophone
Daft Punk - Alive2007

Daft Punk - Alive 2007Het optreden van Daft Punk op Pukkelpop 2006 is een van de meestbesproken...