RECENSIE: Nintendo - Wii Console

wii icon
2006-12-29 De jacht op Wii consoles is inmiddels gaande. De langverwachte nieuwste console van Nintendo is momenteel super gewild. Festivalinfo verslaggever Marcel Kamphuis heeft er een kunnen bemachtigen en doet verslag van zijn eerste ervaringen met de nieuwe Nintendo console.

Nintendo, een bedrijf dat in 1889 werd opgericht in Japan. Het land dat bekend staat om zijn nieuwe snufjes, snufjes die in het geval van Nintendo altijd hebben voorgelopen op de andere consoles. Zo had de Nintendo DS al een besturing die nog nooit eerder was gebruikt bij een spelcomputer (geïntegreerde touch-screen en microfoon red.), zo ook Nintendo’s nieuwste console: de Wii. Deze is draadloos te besturen met twee (aan elkaar verbonden) controllers, de Wii-controller (a.k.a. Wii-mote) en Nunchuk (a.k.a. Secundaire controller). Laatst genoemde is vernoemd naar het Chinese martial arts wapen Nunchaku! Dit omdat de bewegingen van de controller en het wapen overeen komen. Het is dan ook logisch dat Nintendo waarschuwt om niet in de buurt van andere mensen en voorwerpen te spelen.

Nieuwe besturing
De grote kracht achter de Nintendo Wii is namelijk de aparte besturing. Nintendo richt zich met de Wii net als de DS op de minder fanatiek ingestelde gamers, of zelfs NON-gamers. Bijgeleverd zit een Wii demo game 'Wii Sports'. Deze game laat goed zien wat er allemaal mogelijk is met deze nieuwe besturing. Wanneer je bijvoorbeeld de tennis game speelt, moet je echt slaan met je controllers, terwijl je bij de Golf en Baseball games echt moet 'swingen' met je controller. In hoeverre zijn dan eigenlijk nog de Xbox360 en Playstation 3 'next gen'? De besturing van de Wii voegt echt iets toe aan de huidige manier van gamen, terwijl ze wel inleveren op beeldkwaliteit (het verschil tussen de Nintendo Gamecube en Nintendo Wii is niet zo gigantisch, terwijl het beeldkwaliteitsverschil tussen de Xbox en de Xbox360 echt groot was). De Ps3 komt nog wel in de buurt van de next gen door ook een controller op de markt te brengen die beweging registreert, maar dat heeft niet zo een groot aandeel als dat het heeft bij de Nintendo Wii

Op de Wii kun je tevens ook spellen bedoelt voor de Gamecube spelen. Helaas is het (bij de spellen die ik heb geprobeerd) niet mogelijk om met de Cube controller de Wii spellen te spelen en viceversa. Logisch ook, want bij de nieuwe spellen gaat het juist om de nieuwe manier van gamen die de Wii biedt. Naast Cube spellen zal de console in de toekomst ook een dvd-speler krijgen, de versie die ik heb heeft dit gelukkig niet. Wat mij betreft erg overbodig, iedereen heeft namelijk toch al een dvd-speler.

MII – Personage lokaal
In dit kanaal kun je MII-personages maken, virtuele 'mensjes' naar je eigen evenbeeld en dat van anderen, die in je Wii wonen. In bepaalde spellen (bijv. Wii Sports) kun je deze MII-personages kiezen. Naast dit kun je ze ook laten migreren. Je kunt andere personages op je plein toe laten en je eigen naar andere Wii-systemen sturen. Om dit te kunnen moet je natuurlijk wel een internetverbinding instellen en de WiiConnect24 aanzetten.

Een erg interessante optie waar veel leuke dingen mee gedaan kunnen worden, zo zou je vanaf de bank kunnen spelen met andere over de hele wereld. Net zoals nu al met de XBOX en PC kan. (Dit is mogelijk omdat de Wii een eigen MAC-adres heeft gekregen.)

SD-Kaart
Op de Wii kun je foto’s bekijken en bewerken die in je digitale camera, mobiele telefoon of Wii-prikbord zijn opgeslagen. Om je foto’s op de Wii te krijgen kun je je SD-kaart in de console stoppen. Dit kunnen drie verschillende soorten kaarten zijn, helaas past de mijne er niet in. Jammer? Ach, niet echt.

Het is jammer dat er bij mijn versie van de Wii niet meer dingen wordt gedaan met deze SD-kaarten. Waarom kun je niet je eigengemaakte MII personage erop zetten of je save games? of avi/mpeg bestanden, zoiets zou het al een stuk betere feature maken.

Wii en internet
Op deze Nintendo console is het ook mogelijk om de wereldwijde weersverwachtingen en nieuwsberichten bekijken. Ook is er een optie verkrijgbaar waarmee je op internet kunt surfen en je e-mail mee kunt ophalen. Hiermee probeert Nintendo de gebruiker bij de PC weg te houden en bij de Wii te blijven. Ik ben erg benieuwd hoe Microsoft heeft gereageerd toen ze dit hoorden..

Via het internet is ook mogelijk om virtuele console spellen kopen. Deze spellen (afkomstig van bijv. NES/SNES) kunnen enkel gespeeld worden met de Gamecube controller (of met een speciale Wii controller in de vorm van de SNES controller, die los te verkrijgen is bij speciaalzaken). Dus mocht je twijfelen om je 'Cube' te verkopen na aanschaf van je Wii, hou dan in ieder geval de controllers nog even in huis! (Anders moet je weer een nieuwe kopen)

De virtuele spelprijzen variëren van vijf tot tien euro en kunnen (helaas) niet uitgewisseld worden met de Wii-consoles van anderen. Hoewel, hoelang zal het duren voordat ze dit gekraakt hebben? Hoelang zal het duren totdat je gewoon gekopieerde spellen erin kunt spelen? Nintendo komt met deze console voor het eerste met spellen op dvd-rom en zal waarschijnlijk snel de keerzijde van dit merken!

Kinderziektes
Veel mensen zijn tegen het kopen van een nieuwe product als deze vlak na de release datum. Dit omdat ze willen wachten totdat alle “kinderziektes” zijn opgelost. Tot op heden is dit echter enkel het armbandje van de Wii-mote, de eerste opleveringen bevatten er eentje die niet goed genoeg bleek te zijn. Een nieuw bandje kun je gratis bestellen op de Nintendo website.

Bestellen dat ding!
De controle is in het begin érg wennen. Gelukkig wordt het bij de release games (die ik gespeeld heb) goed uitgelegd hoe je er mee om kunt gaan, natuurlijk wordt dit ook gedaan in de boekjes die bij de spellen zitten. Maar die leest natuurlijk niemand.. Mocht je nog niet op de wachtlijst staan voor de Wii, twijfel dan niet langer, wachten op een prijsdaling hoeft namelijk niet – hij is al belachelijk goedkoop!
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Nintendo Label:Nintendo
Tony Hawk Downhill Jam cover

Nintendo DS - Tony Hawk's Downhill JamIn de onlangs verschenen Tony Hawk's Project 8 review hadden we het er al...